Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma

MRKTNG 2-2023
Lue MRKTNG-lehden vastuullisuusnumero

Yritykset ovat avainasemassa vastuullisuusasioiden edistämisessä ja jokaisella markkinoinnin ja viestinnän tekijällä on mahdollisuus olla vastuullisuusvaikuttaja. Vastuullisuusteot luovat yrityksille mahdollisuuden rakentaa kestävää tulevaisuutta sekä brändiä, johon asiakkaat sitoutuvat.

Olemme tuoneet vastuullisuusteemaa esille Suomessa ja vuodesta 2019 ja tähän mennessä sertifikaattiohjelmastamme on valmistunut jo noin 70 sertifioitua vastuullisuusosaajaa. Suosittu ja monipuolinen Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma on starttaamassa jälleen keväällä 2025. Koulutus koostuu viidestä eri teemaisesta koulutuspäivästä, joihin voit osallistua paikan päällä HUONE Kluuvissa Helsingissä tai virtuaalisesti. Koulutukseen sisältyy sähköinen oppimisalusta materiaaleineen ja tehtävineen.

Koulutus on kattavin ja suosituin markkinoinnin ja viestinnän alan vastuullisuuskoulutus Suomessa, ja aiheen jatkuvasti muuttuessa ja kehittyessä ohjelmaan on lisätty tuoreita vastuullisuuteen liittyviä näkökulmia. Myös puhujakaartissa on lukuisia uusia asiantuntijoita vanhoja konkareita unohtamatta. Koulutuksen läpikäynyt henkilö on sertifioitu vastuullisuusosaaja.

Osallistu kevään 2025 sertifikaattiohjelmaan!

Katso webinaaritallenne maksutta: Vastuullisuuden oikeudellistuminen
Katso webinaaritallenne maksutta: Vastuullisuus strategian keskiössä

Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma

  • Ohjelma sopii kaikille markkinoinnin ja viestinnän parissa työskenteleville sekä myynti- ja yritysjohdolle.
  • Ohjelma koostuu viidestä käytännönläheisestä koulutuspäivästä, joissa tutustutaan vastuullisuuteen asiantuntijapuheenvuorojen, case -esimerkkien ja keskustelujen kautta.
  • Koulutukseen sisältyy sähköinen oppimisalusta tehtävineen.
  • Ohjelma toteutetaan hybridinä. Voit osallistua joko Teamssin välityksellä tai lähikoulutuspäiviin Helsingissä.
  • Sertifikaattiohjelman hintaan sisältyvät aamupalat, lounaat, iltapäiväkahvit ja loppuworkshopin tarjoilut.

Kurssin sisältö (muutokset mahdollisia)

Moduuli 1: VASTUULLISUUDEN PERUSKÄSITTEITÄ JA VASTUULLINEN YRITYSVIESTINTÄ
6.3.2025 | klo 9.00-16.00

  • Vastuullisuuden peruskäsitteitä ja termejä, vastuulliset jakeluverkostot, VEN ja MEN
  • Vastuullisuustekojen medianäkyvyys
  • Vastuullinen työyhteisöviestintä
  • Kyberturvallisuus yritysviestinnässä
  • Kriisiviestintää onnistuneesti – case-esimerkki

Moduuli 2: VASTUULLISUUS LAINSÄÄDÄNNÖSSÄ JA YRITYKSEN STRATEGIASSA
27.3.2025 | klo 9.00-16.00

  • Vastuullisuuden juridinen sääntely
  • EU:n komission Green Claims -ehdotuksen tilanne
  • Tekoälyasetukset vastuullisesti
  • Vastuullisuusohjelma käytännössä – markkinointitoimisto Dagmar
  • Vastuullinen B2B-markkinointi ja CSRD-raportointi käytännössä
  • Vastuullisuus vietynä yrityksen strategiasta käytäntöön

Moduuli 3: DEI-KYSYMYKSET, AKTIVISMI JA MAINEENHALLINTA
10.4.2025 | klo 9.00-16.00

  • Eettinen internet
  • Inkluusio ja diversiteetti
  • Unstereotype Alliance – UNWoman
  • Eettiset pelisäännöt – Code of Conduct
  • Vastuullisuusohjelmaan sitouttaminen – Valio
  • Toimintaohjeet aktivismitilanteisiin
  • Vastuullinen työnantaja

Moduuli 4: VASTUULLISUUS JA YHTEISTYÖ
8.5.2025 | klo 9.00-16.00

  • Arvopohjainen kumppaniyhteistyö ja markkinoinnin hankinta
  • Vaikuttajat osana vastuullista markkinointia ja yhteiskuntaa
  • Vastuuton toimistoyhteistyö ja pieleen menneet caset
  • Hiilineutraalius ja kompensaatioasiat sekä ympäristöväittämät

Moduuli 5: VASTUULLISEN MARKKINOINNIN JA VIESTINNÄN WORKSHOP
22.5.2025 | klo 9.00-16.00

• Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän workshop
• Miten näet vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän nyt?
• Kurssin päätös: Sertifikaattien jako, päätöscocktail ja verkostoitumista

Koulutuskokonaisuus huipentuu vastuullisuustyöpajaan, jossa harjoitusten kautta haetaan varmuutta jokapäiväiseen tekemiseen ja arvioidaan omien tekojen vaikuttavuutta. Harjoitukset ovat kytköksissä opiskelijan työhön ja siten suoraan hyödynnettävissä yrityksen vastuullisuuden kehittämisessä. Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaatin saaminen edellyttää 80% läsnäoloa koulutuspäivissä ja harjoitustyön hyväksyttyä palautusta.

Osallistu kevään 2025 sertifikaatiohjelmaan!

Kokemuksia Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelmasta

Piia Soininen-Tengvall Pakkauskehitysjohtaja, Fazer
Marika Siniaalto Customer Experience Director Founder, Grapevine Media
Marika Mesimäki Toimitusjohtaja, Oakhill Group

Sertifikaattiohjelman hinta

Jäsenille, joilla Marketing Finland Academy lisenssi käytössä: 1500€
Jäsenet: 1990€
Muut: 2990€
Hintoihin lisätään alv. 25,5%.

Tallenna vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän MindMap

 

Sertifikaattiohjelman ohjausryhmä:

  • Johanna Ilmén, SOK
  • Hanna Hiekkamies, Valio
  • Taru Nikulainen, Brunnen Communications
  • Jani Modig, Framme
  • Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland
  • Reetta Karjalainen, Marketing Finland
  • Mari Laurean, Marketing Finland

LISÄTIETOJA

Koulutuspäällikkö
Reetta Karjalainen
Puh. +358 50 536 4353
reetta.karjalainen@marketingfinland.fi

Palvelupäällikkö
Mia Lehto
Puh. +358 50 572 4073
mia.lehto@marketingfinland.fi