Yritykset ovat avainasemassa vastuullisuusasioiden edistämisessä ja jokaisella markkinoinnin ja viestinnän tekijällä on mahdollisuus olla vastuullisuusvaikuttaja. Vastuullisuusteot luovat yrityksille mahdollisuuden rakentaa kestävää tulevaisuutta sekä brändiä, johon asiakkaat sitoutuvat.
Olemme tuoneet vastuullisuusteeman esille Suomessa ja vuodesta 2019 saakka, ja tähän mennessä sertifikaattiohjelmastamme on valmistunut jo noin 50 vastuullisuuden sertifioitua osaajaa. Syyskuussa starttaa taas suosittu Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma. Koulutus koostuu viidestä eri teemaisesta koulutuspäivästä, joihin voit osallistua paikan päällä Lapland hotels Bulevardissa tai virtuaalisesti. Koulutukseen sisältyy sähköinen oppimisalusta materiaaleineen ja tehtävineen.
Koulutus on kattavin ja suosituin markkinoinnin ja viestinnän alan vastuullisuuskoulutus Suomessa, ja aiheen jatkuvasti muuttuessa ja kehittyessä syksyn ohjelmaan on lisätty tuoreita vastuullisuuteen liittyviä näkökulmia. Myös syksyn puhujakaartissa on lukuisia uusia asiantuntijoita vanhoja konkareita unohtamatta. Koulutuksen läpikäynyt henkilö on sertifioitu vastuullisuusosaaja.
Ilmoittaudu seuraavaan sertifikaattiohjelmaan 18.9.-12.12.2024
Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma
- Ohjelma sopii kaikille markkinoinnin ja viestinnän parissa työskenteleville sekä myynti- ja yritysjohdolle.
- Ohjelma koostuu viidestä käytännönläheisestä koulutuspäivästä, joissa tutustutaan vastuullisuuteen asiantuntijapuheenvuorojen, case -esimerkkien ja keskustelujen kautta.
- Koulutukseen sisältyy sähköinen oppimisalusta tehtävineen.
- Ohjelma toteutetaan hybridinä. Voit osallistua joko Teamssin välityksellä tai lähikoulutuspäiviin Helsingissä.
- Sertifikaattiohjelman hintaan sisältyvät aamupalat, lounaat, iltapäiväkahvit ja loppuretriitin tarjoilut.
Ilmoittaudu seuraavaan sertifikaattiohjelmaan 18.9.-12.12.2024
Kurssin sisältö (muutokset mahdollisia)
Moduuli 1: PERUSKÄSITTEET JA VASTUULLINEN YRITYSVIESTINTÄ
18.9.2024 | klo 9.00-16.00
• Sertifikaattiohjelman esittely ja vastuullisuusajatteluun johdattaminen
• Vastuullisuustekojen medianäkyvyys
• Yritysviestinnän riskit: Kyberturvallisuus ja informaatiovaikuttaminen
• Kriisiviestintäsuunnitelma
• Vastuullinen työyhteisöviestintä: Sisäinen onnistuminen varmistaa ulkoisen onnistumisen
Moduuli 2: VASTUULLISUUS YRITYKSEN LIIKETOIMINNAN YTIMESSÄ
10.10.2024 | klo 9.00-16.00
• Kiristyvä sääntely
• Green Claims: ympäristömerkinnät ja ympäristömerkkien käyttö markkinoinnissa
• Omistajien ja sidosryhmien muuttuneet odotukset yrityksille tutkimusten valossa
• Vastuullisuusohjelma käytännössä
• Yritystarina: Emmy Clothing Company
• Erikseen säädeltyjen tuotteiden vastuullinen markkinointi
• Vastuullinen työnantaja ja työnantajamielikuva
Moduuli 3: VASTUULLINEN MARKKINOINTI
7.11.2024 | klo 9.00-16.00
• Eettinen Internet
• Inkluusio ja diversiteetti (DEI)
• Unstereotype Alliance
• Vastuullisuus yrityksen liiketoiminnan ytimessä, case Lindström
• Vastuullisuusohjelman suunnittelu ja siihen sitouttaminen, case Valio
• B2B-case: Woikoski Oy
Moduuli 4: VASTUULLISUUS JA YHTEISTYÖ
28.11.2024 | klo 9.00-16.00
• Tekoäly ja vastuullisuus
• Bränditurvallisuus ja läpinäkyvyys digitaalisessa liiketoimintaympäristössä
• Hiilineutraalius, vähäpäästöisyys ja kompensaatiot vastuullisuusviestinnässä ja -markkinoinnissa
• Vastuuttoman ja katastrofaalisen toimistoyhteistyön lähtökohdat – mikä meni pieleen?
• Arvopohjainen kumppaniyhteistyö ja markkinoinnin hankinta
• Vaikuttajat osana vastuullista yhteiskuntaa
Moduuli 5: VASTUULLISEN MARKKINOINNIN JA VIESTINNÄN RETRIITTI
12.12.2024 | klo 9.00-16.00
• Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän workshop
• Miten näet vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän nyt?
• Kurssin päätös: Sertifikaattien jako, päätöscocktail ja verkostoitumista
Koulutuskokonaisuus huipentuu vastuullisuusretriittiin, jossa harjoitusten kautta haetaan varmuutta jokapäiväiseen tekemiseen ja arvioidaan omien tekojen vaikuttavuutta. Harjoitukset ovat kytköksissä opiskelijan työhön ja siten suoraan hyödynnettävissä yrityksen vastuullisuuden kehittämisessä. Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaatin saaminen edellyttää 80% läsnäoloa koulutuspäivissä ja harjoitustyön hyväksyttyä palautusta.
Kokemuksia Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelmasta
Sertifikaattiohjelman hinta
Jäsenille, joilla Marketing Finland Academy lisenssi käytössä: 1500€
Jäsenet: 1990€
Muut: 2990€
Hintoihin lisätään alv. 25,5%.
Ilmoittaudu seuraavaan sertifikaattiohjelmaan 18.9.-12.12.2024
Kouluttajat
Kouluttajina mm.
- Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland
- Paula Sailas, lakimies, Berggren Oy
- Anu Ubaud, co-founder, United Imaginations
- Lauri Vaisto, principal consultant – strategy & employer brand, Duunitori
- Taru Nikulainen, managing partner, Brunnen Communications Oy
- Sienna Kruk, operatiivinen johtaja, Emmy Clothing Company
- Hanna Hiekkamies, brändi- ja vastuullisuusjohtaja, Valio
Sertifikaattiohjelman ohjausryhmä:
- Johanna Ilmén, SOK
- Hanna Hiekkamies, Valio
- Taru Nikulainen, Brunnen Communications
- Jani Modig, Framme
- Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland
- Reetta Karjalainen, Marketing Finland
- Mari Laurean, Marketing Finland
LISÄTIETOJA
Koulutuspäällikkö
Reetta Karjalainen
Puh. +358 50 536 4353
reetta.karjalainen@marketingfinland.fi
Palvelupäällikkö
Mia Lehto
Puh. +358 50 572 4073
mia.lehto@marketingfinland.fi