Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma

Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma on Marketing Finlandin luoma koulutuskokonaisuus, joka antaa osallistujille valmiudet johtaa yrityksen markkinointia ja viestintää vastuullisemmin. Sertifikaattiohjelma koostuu viidestä käytännönläheisestä koulutuspäivästä, joiden aikana tutustutaan vastuullisuuden eri näkökulmiin asiantuntijapuheenvuorojen, case esimerkkien ja keskustelujen kautta. Koulutusohjelmaan osallistujalle Marketing Finland myöntää Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaatin. Sertifikaatin myöntäminen edellyttää 80% läsnäoloa kurssilla ja poissaolotilanteissa kurssin vetäjän kanssa voidaan keskustella korvaavista suoritteista.

Seuraavat vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelmat:

26.1.2023-20.4.2023, voit ilmoittautua mukaan täältä
 

Kenelle sertifikaattiohjelma on tarkoitettu?

Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma on suunniteltu erityisesti markkinoinnin ja viestinnän parissa työskenteleville, mutta se tarjoaa tärkeää osaamista myös myynti- ja yritysjohdolle. Tavoitteena on opastaa osallistujia vastuullisempaan päätöksentekoon sekä auttaa välttämään vastuullisuuden sudenkuoppia. Sertifiointiohjelman käyneellä on valmiudet johtaa yrityksen markkinointia ja viestintää vastuullisesti.
 

Kurssin sisältö

Sertifikaattiohjelmassa tarkastellaan yrityksen liiketoimintaa vastuullisuuden eri näkökulmista sekä tutustutaan asiantuntijoiden opastuksella keinoihin, joilla markkinoinnin ja viestinnän avulla voidaan edistää vastuullisuutta. Sertifiointiohjelma koostuu viidestä eri moduulista, joihin jokaiseen sisältyy yksi lähipäivä, johon voi halutessaan osallistua myös virtuaalisesti. Lähipäivien lisäksi koulutukseen sisältyy sähköinen oppimisalusta, jonka kautta voi syventyä lähipäivillä käytyihin asioihin sekä käydä keskustelua muiden kurssilaisten kanssa ja jakaa tietoa. Kokonaisuus koostuu seuraavista osioista:

  • Moduuli 1, 26.1.2023: Vastuullisuus yrityksen liiketoiminnan ytimessä
  • Moduuli 2, 16.2.2023: Vastuullinen yritysviestintä
  • Moduuli 3, 14.3.2023: Vastuullinen markkinointi
  • Moduuli 4, 30.3.2023: Vastuullinen markkinoinnin ja viestinnän ostaja
  • Moduuli 5, 20.4.2023: Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän retriitti
  • Koulutuksen tarkempi sisältö ja aikataulut

    Moduuli 1, 26.1.2023 klo 9.00-15.30 Vastuullisuus yrityksen liiketoiminnan ytimessä

    8.45 Aamupalaa tarjolla

    9.00-9.15 Tervetuloa Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifiointiohjelmaan – ohjelman esittely

    9.15-10.00 Omistajien ja sidosryhmien muuttuneet odotukset yrityksille tutkimusten valossa

    10.00-10.45 Kiristyvä sääntely

    10.45-11.30 Vastuullinen työnantaja ja työnantajamielikuva

    11.30-12.15 Lounas

    12.15-13.00 Ympäristömerkinnät ja ympäristömerkkien käyttö markkinoinnissa ja viestinnässä

    13.00-13.45 Vastuullisuuden vaikutus yrityksen tulokseen ja arvoon

    13.45-14.00 Kahvitauko

    14.00-15.30 Markkinoinnin ja viestinnän itsesääntely
    Markkinoinnin lainsäädäntö, eettiset ohjeistukset ja hyvät tavat
    Viestinnän lainsäädäntö, eettiset ohjeet ja hyvät toimintatavat

    Moduuli 2, 16.2.2023 klo 9.00-15.30 Vastuullinen yritysviestintä

    8.45 Aamupalaa tarjolla

    9.00-9.15 Päivän agenda

    9.15-10.00 Vastuullinen työyhteisöviestintä
    Sisäinen onnistuminen varmistaa ulkoisen onnistumisen

    10.00-11.30 Yritysviestinnän riskit
    Kyberturvallisuus ja informaatiovaikuttaminen

    11.30-12.15 Lounas

    12.15-13.30 Viestinnän riskeihin varautuminen
    Poikkeusviestintävalmius ja –suunnitelma

    13.30-13.45 Kahvitauko

    13.45-14.30 Viestinnän muuttunut toimintaympäristö ja valtasuhteet

    14.30-15.30 Ympäristönäkökulma vastuullisuusviestinnässä
    Hiilineutraalius, vähäpäästöisyys ja kompensaatiot vastuullisuusviestinnässä

    Moduuli 3, 14.3.2023 klo 9.00-15.30 Vastuullinen markkinointi

    8.45 Aamupalaa tarjolla

    9.00-9.15 Päivän agenda

    9.15-10.00 Voivatko brändit tehdä maailmasta paremman?

    10.00-10.45 Inkluusio ja diversiteetti mainonnassa

    10.45-11.30 Unstereotype Alliance

    11.30-12.15 Lounas

    12.15-13.00 Vaikuttajat osana vastuullista yhteiskuntaa

    13.00-13.45 Vastuullisuus yrityksen liiketoiminnan ytimessä

    13.45-14.00 Kahvitauko

    14.00-15.30 Vastuullisuusohjelman suunnittelu ja siihen sitouttaminen

    Moduuli 4, 30.3.2023 klo 9.00-15.30 Vastuullinen markkinoinnin ja viestinnän ostaja

    8.45-9.00 Aamupalaa tarjolla

    9.00-9.15 Päivän agenda

    9.15-10.00 Vastuullisuus digitaalisessa toimintaympäristössä
    Tekoälyn ja datan käyttö

    10.00-10.45 Bränditurvallisuus ja läpinäkyvyys digitaalisessa liiketoimintaympäristössä

    10.45-11.30 Brändien rooli eettisemmän internetin rakentajana
    Disinformaatio ja vihapuhe
    Ryhmäkeskustelu: vastuullinen mediaostaminen

    Lounas 11.30-12.15

    12.15-13.30 Vastuuttoman ja katastrofaalisen toimistoyhteistyön lähtökohdat – mikä meni pieleen?

    13.30-13.45 Kahvitauko

    13.45-15.30 Arvopohjainen kumppaniyhteistyö ja markkinoinnin hankinta

    Moduuli 5, 20.4.2023 klo 9.00-17.30 Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän retriitti

    8.45-9.00 Aamupalaa tarjolla

    9.00-9.15 Päivän agenda

    9.15-10.15 Viestinnän vaikuttavuus ja mittaaminen
    Viestinnän vaikuttavuus

    10.15-16.00 How to avoid the hero trap?
    Why so many brands step into the hero trap?
    Workshop with Thomas Kolster
    Välissä lounas klo 11.30-12.15 ja kahvitauko klo 14.00-14.15

    16.00-17.30 Kurssin päätös ja cocktail
    Sertifikaattien jako
    Päätöscocktail ja verkostoitumista
     
    Koulutuskokonaisuus huipentuu Vastuullisuus retriittiin, jossa harjoitusten kautta haetaan varmuutta jokapäiväiseen tekemiseen sekä arvioidaan omien tekojen vaikuttavuutta. Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaatin saaminen edellyttää 80% läsnäoloa koulutuspäivissä ja osallistumista Retriittipäivään tai harjoitustyön hyväksyttyä palautusta.

    Sertifikaattiohjelman hinta

    Jäsenille, joilla eLearning Academy lisenssi käytössä: 1500€
    Jäsenet: 1990€
    Muut: 2990€
    Hintoihin lisätään alv 24%.

     

    Kouluttajat ja sisällöt

    Koulutuskokonaisuudesta on haluttu hyvin käytännönläheinen ja siksi olemme kutsuneet suunnittelutyöhön mukaan alan kokeneet ammattilaiset, jotka ovat tunnistaneet oman kokemuksensa kautta vastuullisuuteen liittyviä tärkeitä kysymyksiä ja näkökulmia. Kouluttajina toimivat alan parhaat asiantuntijat ja tekijät.
     

    Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän koulutusohjelman ohjausryhmä:

    • Johanna Ilmen, SOK
    • Hanna Hiekkamies, Valio
    • Taru Nikula, Brunner Communication
    • Jani Modig, Framme
    • Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland
    • Reetta Karjalainen, Marketing Finland
    • Mari Yli-Piipari, Marketing Finland

     

    LISÄTIETOJA

    Koulutuspäällikkö
    Reetta Karjalainen
    Puh. +358 50 536 4353
    reetta.karjalainen@marketingfinland.fi

    Avainasiakaspäällikkö
    Mari Yli-Piipari
    Puh. +358 40 841 7757
    mari.ylipiipari@marketingfinland.fi

Aiheeseen liittyvät artikkelit