Vastuullinen markkinointi ja viestintä – sertifikaattiohjelma

MRKTNG 2-2023
Lue MRKTNG-lehden vastuullisuusnumero

Yrityksillä on käsissään kaikki avaimet vaikuttaa yhteiskunnan kehitykseen ja vastuullisuusasioiden edistämiseen ja jokaisella markkinoinnin ja viestinnän tekijällä on mahdollisuus olla vastuullisuusvaikuttaja. Vastuullisuusteot luovat yrityksille mahdollisuuden rakentaa kestävää tulevaisuutta sekä brändiä johon asiakkaat sitoutuvat.

Vuonna 2019 olemme tuoneet vastuullisuusteeman esille Suomessa sadoille alan asiantuntijoille 2-päiväisessä MRKTNG Dayssa ja siitä saakka olemme kouluttaneet aiheesta seminaareissamme, webinaareissa, konsultoinneissa sekä mediamme välityksellä. Kokemuksemme pohjalta olemme myös luoneet Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelman, joka auttaa vastuullisempaan päätöksentekoon sekä välttämään vastuullisuuden sudenkuoppia markkinoinnissa ja viestinnässä.

Ilmoittaudu seuraavaan sertifikaattiohjelmaan 26.9.-14.12.2023

 

Katso webinaaritallenne maksutta: Vastuullisuuden oikeudellistuminen
Katso webinaaritallenne maksutta: Vastuullisuus strategian keskiössä

Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma

  • Ohjelma sopii kaikille markkinoinnin ja viestinnän parissa työskenteleville sekä myynti- ja yritysjohdolle.
  • Ohjelma koostuu viidestä käytännönläheisestä koulutuspäivästä, joissa tutustutaan vastuullisuuten asiantuntijapuheenvuorojen, case esimerkkien ja keskustelujen kautta.
  • Koulutukseen sisältyy sähköinen oppimisalusta, missä voi syventyä aiheisiin, jakaa tietoa ja keskustella muiden kurssilaisten kanssa.
  • Ohjelma toteutetaan hybridinä, lähikoulutus järjestetään Helsingissä. Myönnämme 80% läsnäolleille osallistujille Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaatin.
  • Sertfikaattiohjelman hintaan sisältyvät aamupalat, lounaat, välipalat sekä loppuretriitin tarjoilut.

Ilmoittaudu seuraavaan sertifikaattiohjelmaan 26.9.-14.12.2023

Kurssin sisältö

Moduuli 1: VASTUULLINEN YRITYSVIESTINTÄ
26.09.2023 | 9.00-15.30

• Vastuullisuusajattelun haastaminen
• Vastuullinen työyhteisöviestintä: Sisäinen onnistuminen varmistaa ulkoisen onnistumisen
• Yritysviestinnän riskit: Kyberturvallisuus ja informaatiovaikuttaminen
• Viestinnän muuttunut toimintaympäristö ja valtasuhteet
• Viestinnän riskeihin varautuminen: Poikkeusviestintävalmius ja –suunnitelma
• Viestinnän vaikuttavuus ja sen mittaaminen

Moduuli 2: VASTUULLISUUS YRITYKSEN LIIKETOIMINNAN YTIMESSÄ
12.10.2023 | 9.00-15.30

• Omistajien ja sidosryhmien muuttuneet odotukset yrityksille tutkimusten valossa
• Kiristyvä sääntely
• Markkinoinnin ja viestinnän itsesääntely: lainsäädäntö, eettiset ohjeistukset ja hyvät toimintatavat
• Ympäristömerkinnät ja ympäristömerkkien käyttö markkinoinnissa ja viestinnässä
• Vastuullisuuden vaikutus yrityksen tulokseen ja arvoon
• Vastuullinen työnantaja ja työnantajamielikuva

Moduuli 3: VASTUULLINEN MARKKINOINTI
2.11.2023 | 9.00-15.30

• Voivatko brändit tehdä maailmasta paremman?
• Inkluusio ja diversiteetti mainonnassa
• Unstereotype Alliance
• Vastuullisuus yrityksen liiketoiminnan ytimessä, case Lindström
• Vastuullisuusohjelman suunnittelu ja siihen sitouttaminen
• Hiilineutraalius, vähäpäästöisyys ja kompensaatiot vastuullisuusviestinnässä –ja markkinoinnissa

Moduuli 4: VASTUULLINEN KUMPPANI- JA VAIKUTTAJAYHTEISTYÖ
30.11.2023 | 9.00-16.00

• Vastuullisuus digitaalisessa toimintaympäristössä: Tekoälyn ja datan käyttö
• Bränditurvallisuus ja läpinäkyvyys digitaalisessa liiketoimintaympäristössä
• Brändien rooli eettisemmän internetin rakentajana: Disinformaatio ja vihapuhe
• Vastuuttoman ja katastrofaalisen toimistoyhteistyön lähtökohdat – mikä meni pieleen?
• Arvopohjainen kumppaniyhteistyö ja markkinoinnin hankinta
• Vaikuttajat osana vastuullista yhteiskuntaa
• Vastuulliset markkinoinnin jakeluverkostot

Moduuli 5: VASTUULLISEN MARKKINOINNIN JA VIESTINNÄN RETRIITTI
14.12.2023 | 9.00-16.00

• How to avoid the hero trap? Why so many brands step into the hero trap? – workshop with Thomas Kolster
• Miten näet vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän nyt?
• Kurssin päätös: Sertifikaattien jako, päätöscocktail ja verkostoitumista

Koulutuskokonaisuus huipentuu Vastuullisuusretriittiin, jossa harjoitusten kautta haetaan varmuutta jokapäiväiseen tekemiseen sekä arvioidaan omien tekojen vaikuttavuutta. Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaatin saaminen edellyttää 80% läsnäoloa koulutuspäivissä ja osallistumista Retriittipäivään tai harjoitustyön hyväksyttyä palautusta.

 

Kokemuksia Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelmasta

Piia Soininen-Tengvall Pakkauskehitysjohtaja, Fazer
Marika Siniaalto Customer Experience Director Founder, Grapevine Media
Marika Mesimäki Toimitusjohtaja, Oakhill Group

Sertifikaattiohjelman hinta

Jäsenille, joilla Marketing Finland Academy lisenssi käytössä: 1500€
Jäsenet: 1990€
Muut: 2990€
Hintoihin lisätään alv 24%.

Ilmoittaudu seuraavaan sertifikaattiohjelmaan 26.9.-14.12.2023

Kouluttajat 

Koulutuskokonaisuudesta on haluttu hyvin käytännönläheinen ja siksi olemme kutsuneet suunnittelutyöhön mukaan alan kokeneet ammattilaiset, jotka ovat tunnistaneet oman kokemuksensa kautta vastuullisuuteen liittyviä tärkeitä kysymyksiä ja näkökulmia. Kouluttajina toimivat alan parhaat asiantuntijat ja tekijät, ohessa lista osasta kouluttajista.

  • Thomas Kolster, Thought-leader, author, sustainability advocate & marketing guru, Goodvertising Agency
  • Katariina Ahonen, Operatiivinen johtaja, Kaiku Helsinki Oy
  • Margareta Salonen, Projektitutkija, Jyväskylän yliopisto
  • Jarmo Lipiäinen, Chief Growth Officer, ToinenPHD
  • Riku Salminen, Kehitysjohtaja, Suomen Asiakastieto
  • Riikka-Maria Lemminki, Toimitusjohtaja, Marketing Finland
  • Anssi Järvinen, Luova johtaja, Oy Anssi Järvinen Ab
  • Paula Sailas, Lakimies, EU-tavaramerkki- ja -mallioikeusasiamies, Osakas, Varatuomari, BBA, luvan saanut oikeudenkäyntiasiamies, Berggren Oy
  • Tero Heinonen, Tutkija, Suomen ympäristökeskus
  • Lauri Vaisto, Principal Consultant – Strategy & Employer Brand, Duunitori
  • Karoliina Snell, Dosentti, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
  • Taru Nikulainen, Managing Partner, Brunnen Communications Oy

 

Tallenna vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän MindMap

Sertifikaattiohjelman ohjausryhmä:

  • Johanna Ilmen, SOK
  • Hanna Hiekkamies, Valio
  • Taru Nikula, Brunnen Communications
  • Jani Modig, Framme
  • Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland
  • Reetta Karjalainen, Marketing Finland
  • Mari Yli-Piipari, Marketing Finland

LISÄTIETOJA

Koulutuspäällikkö
Reetta Karjalainen
Puh. +358 50 536 4353
reetta.karjalainen@marketingfinland.fi

Avainasiakaspäällikkö
Mia Lehto
Puh. +358 50 572 4073
mia.lehto@marketingfinland.fi