Yritykset ovat avainasemassa vastuullisuusasioiden edistämisessä ja jokaisella markkinoinnin ja viestinnän tekijällä on mahdollisuus olla vastuullisuusvaikuttaja. Vastuullisuusteot luovat yrityksille mahdollisuuden rakentaa kestävää tulevaisuutta sekä brändiä, johon asiakkaat sitoutuvat.
Olemme tuoneet vastuullisuusteeman esille Suomessa ja vuodesta 2019 saakka, ja tähän mennessä sertifikaattiohjelmastamme on valmistunut jo noin 40 vastuullisuuden sertifioitua osaajaa. Helmikuussa starttaa taas suosittu Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma. Koulutus koostuu viidestä eri teemaisesta koulutuspäivästä, joihin voit osallistua paikan päällä hotelli Lilla Robertsissa tai virtuaalisesti. Koulutukseen sisältyy sähköinen oppimisalusta materiaaleineen ja tehtävineen.
Koulutus on kattavin ja monipuolisin markkinoinnin ja viestinnän alan vastuullisuuskoulutus Suomessa, ja aiheen jatkuvasti muuttuessa ja kehittyessä kevään ohjelmaan on lisätty tuoreita vastuullisuuteen liittyviä näkökulmia. Myös kevään puhujakaartissa on lukuisia uusia asiantuntijoita vanhoja konkareita unohtamatta. Koulutuksen läpikäynyt henkilö on sertifioitu vastuullisuusosaaja.
Ilmoittaudu seuraavaan sertifikaattiohjelmaan 8.2.-22.5.2024
Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelma
- Ohjelma sopii kaikille markkinoinnin ja viestinnän parissa työskenteleville sekä myynti- ja yritysjohdolle.
- Ohjelma koostuu viidestä käytännönläheisestä koulutuspäivästä, joissa tutustutaan vastuullisuuteen asiantuntijapuheenvuorojen, case -esimerkkien ja keskustelujen kautta.
- Koulutukseen sisältyy sähköinen oppimisalusta tehtävineen.
- Ohjelma toteutetaan hybridinä. Voit osallistua joko Teamssin välityksellä tai lähikoulutuspäiviin Helsingissä.
- Sertifikaattiohjelman hintaan sisältyvät aamupalat, lounaat, iltapäiväkahvit ja loppuretriitin tarjoilut.
Ilmoittaudu seuraavaan sertifikaattiohjelmaan 8.2.-22.5.2024
Kurssin sisältö
Moduuli 1: VASTUULLINEN YRITYSVIESTINTÄ
8.2.2024 | klo 9.00-16.00
• Sertifikaattiohjelman esittely ja vastuullisuusajattelun haastaminen
• Vastuullisuustekojen medianäkyvyys
• Yritysviestinnän riskit: Kyberturvallisuus ja informaatiovaikuttaminen
• Viestinnän muuttunut toimintaympäristö ja valtasuhteet
• Viestinnän riskeihin varautuminen: Poikkeusviestintävalmius ja –suunnitelma
• Vastuullinen työyhteisöviestintä: Sisäinen onnistuminen varmistaa ulkoisen onnistumisen
• Viestinnän vaikuttavuus ja sen mittaaminen
Moduuli 2: VASTUULLISUUS YRITYKSEN LIIKETOIMINNAN YTIMESSÄ
7.3.2024 | klo 9.00-15.30
• Omistajien ja sidosryhmien muuttuneet odotukset yrityksille tutkimusten valossa
• Sosiaalinen vastuullisuus: yritys osana yhteiskuntaa
• Markkinoinnin ja viestinnän itsesääntely (esittelyssä MEN ja VEN)
• Ympäristömerkinnät ja ympäristömerkkien käyttö markkinoinnissa ja viestinnässä
• Vastuullinen työnantaja ja työnantajamielikuva
• Kiristyvä sääntely
• Vastuulliset muotoilumerkit
Moduuli 3: VASTUULLINEN MARKKINOINTI
26.3.2024 | klo 9.00-15.30
• Voivatko brändit tehdä maailmasta paremman?
• Inkluusio ja diversiteetti mainonnassa
• Unstereotype Alliance
• Vastuullisuus yrityksen liiketoiminnan ytimessä, case Lindström
• Vastuullisuusohjelman suunnittelu ja siihen sitouttaminen
• Hiilineutraalius, vähäpäästöisyys ja kompensaatiot vastuullisuusviestinnässä –ja markkinoinnissa
• Säädeltyjen tuotteiden vastuullinen markkinointi
Moduuli 4: VASTUULLINEN KUMPPANI- JA VAIKUTTAJAYHTEISTYÖ
18.4.2024 | klo 9.00-16.00
• Vastuullisuus digitaalisessa toimintaympäristössä
• Bränditurvallisuus ja läpinäkyvyys digitaalisessa liiketoimintaympäristössä
• Brändien rooli eettisemmän internetin rakentajana: disinformaatio ja vihapuhe (GARM)
• Vastuuttoman ja katastrofaalisen toimistoyhteistyön lähtökohdat – mikä meni pieleen?
• Arvopohjainen kumppaniyhteistyö ja markkinoinnin hankinta
• Vaikuttajat osana vastuullista yhteiskuntaa
• Vastuulliset markkinoinnin jakeluverkostot
Moduuli 5: VASTUULLISEN MARKKINOINNIN JA VIESTINNÄN RETRIITTI
22.5.2024 | klo 9.00-16.00
• Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän workshop
• Miten näet vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän nyt?
• Kurssin päätös: Sertifikaattien jako, päätöscocktail ja verkostoitumista
Koulutuskokonaisuus huipentuu vastuullisuusretriittiin, jossa harjoitusten kautta haetaan varmuutta jokapäiväiseen tekemiseen ja arvioidaan omien tekojen vaikuttavuutta. Harjoitukset ovat kytköksissä opiskelijan työhön ja siten suoraan hyödynnettävissä yrityksen vastuullisuuden kehittämisessä. Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaatin saaminen edellyttää 80% läsnäoloa koulutuspäivissä ja harjoitustyön hyväksyttyä palautusta.
Kokemuksia Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelmasta
Sertifikaattiohjelman hinta
Jäsenille, joilla Marketing Finland Academy lisenssi käytössä: 1500€
Jäsenet: 1990€
Muut: 2990€
Hintoihin lisätään alv 24%.
Ilmoittaudu seuraavaan sertifikaattiohjelmaan 8.2.-22.5.2024
Kouluttajat
Keväällä 2024 kouluttajina toimivat mm. seuraavat henkilöt:
- Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland
- Paula Sailas, lakimies, Berggren Oy
- Anu Ubaud, co-founder, United Imaginations
- Lauri Vaisto, principal consultant – strategy & employer brand, Duunitori
- Taru Nikulainen, Managing Partner, Brunnen Communications Oy
- Elina Siira, toimitusjohtaja, Aida Impact
- Hanna Hiekkamis, brändi- ja vastuullisuusjohtaja, Valio
Sertifikaattiohjelman ohjausryhmä:
- Johanna Ilmen, SOK
- Hanna Hiekkamies, Valio
- Taru Nikula, Brunnen Communications
- Jani Modig, Framme
- Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland
- Reetta Karjalainen, Marketing Finland
- Mari Yli-Piipari, Marketing Finland
LISÄTIETOJA
Koulutuspäällikkö
Reetta Karjalainen
Puh. +358 50 536 4353
reetta.karjalainen@marketingfinland.fi
Avainasiakaspäällikkö
Mia Lehto
Puh. +358 50 572 4073
mia.lehto@marketingfinland.fi