Asiantuntijaverkostomme

Tutustu markkinoinnin asiantuntijaverkostoomme

Markkinoinnin asiantuntijaverkosto on apunamme, kun etsimme vastauksia jäseniltämme tuleviin kysymyksiin ja kun tuotamme markkinoinnin julkaisuja sekä koulutuksia. Marketing Finland julkaisee mm. asiantuntijoiden tekemiä markkinoinnin kirjoja sekä tuottaa markkinoinnin koulutusta ja markkinoinnin huippuseminaareja. Lisäksi tarjoamme jäsenistöllemme maksutonta konsultaatiota kaikilla markkinoinnin osa-alueilla.

Mikko Koskinen

Kirsi Puntila

Rainer Lindqvist

Petri Mertanen

Petri Mertanen on luonut pitkän uran digitaalisen analytiikan parissa asiakasyrityksissä ja medioissa. Petrillä on yli kymmenen vuoden kokemus analytiikan hyödyntämisestä ja kehittämisestä eri kokoisissa asiakasyrityksissä sekä median parissa. Nykyisin Petri toimii itsenäisenä asiantuntijana konsultoiden eri kokoisia yrityksiä ja organisaatioita analytiikan saralla. Aiemmin Petri Mertanen toimi mm. Omnicom Media Groupin digitaalisen analytiikan tiimin johtajana sekä Digital Analytics Association järjestön Suomen puheenjohtajana. Petrillä on kokemusta ja näkemystä nykyaikaisten analytiikkatyökalujen hyödyntämisestä ja analysointiprosessin kehittämisestä. Petri pitää intohimonaan nimenomaan analyyttisen kulttuurin luomista organisaatioihin. Petri on toiminut pitkään myös kouluttajana valmentaen tuhansia henkilöitä räätälöityjen ja yleisten koulutusten kautta. Hän on toiminut kouluttajana mm. Saranen Consultingin ja Googlen organisoimassa Adwords Academyssa sekä Aalto yliopistolla ITP-ohjelmassa. Petrillä on tällä hetkellä viralliset sertifioinnit Google Analytics, Google Tag Manager ja comScore Digital Analytix järjestelmien osalta. Petri on ollut suosittu puhuja niin kotimaisissa kuin ulkomaisissakin tapahtumissa. 

Mari Yli-Piipari

Toimin avainasiakaspäällikkönä Marketing Finlandilta. Tehtäväni on löytää verkostoomme uusia jäseniä sekä varmistaa, että jäsenemme saavat kaiken mahdollisen hyödyn markkinoinnin verkostomme huikeista eduista.

Ennen työskentelyäni Marketing Finlandilla olin 1,5 vuotta opintovapaalla, jonka vietinkin suurimmaksi osaksi ulkomailla tutustuen uusiin kulttuureihin. Opintovapaalle jäin Alma Medialta, jossa sain auttaa asiakkaitamme tunnistamaan oikeanlaisia potentiaalisia asiakkaita, suunnittelemaan miten tavoittaa heidät ja miten hyödyntää CRM-järjestelmää myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä. Tätä ennen työskentelin projektiassistenttina sekä myyntiassistenttina JM Tiedolla.

Työskentelen tällä hetkellä Meksikosta käsin, joten voin auttaa yritystäsi myös Etelä-Amerikan markkinoilla. Ennen Meksikoa asuin puolisen vuotta Espanjan Barcelonassa. Eli jos tarvitset apua kansainvälistymisessä ja kansainvälisessä markkinoinnissa, käärin mielelläni hihat kanssanne!

Riitta Salenius-Mela

Ira Nyström

Ira on Arvid Nordquistin Business Unit Manager, joka vastaa elintarviketuotteiden markkinoinnista yhdessä tuotepäälliköiden kanssa.

Jarkko Leskinen

Jarkko toimii markkinointijohtajana Orkla Suomella

Tia Yrjölä

Tia on kuluttajakokemuksen johtajana Saarioisilla

Ulla Ristkari-Ryynänen

Kuuki Marketing Lab Oy:n perustajaosakas Ulla Ristkari-Ryynänen on monikanavaisen markkinoinnin asiantuntija. Kuukin markkinointijohtajana hän luo eri alan yrityksille markkinointistrategioita, valitsee oikeat markkinointikanavat ja kohdentaa markkinoinnin kaikissa kanavissa tukemaan myyntiä.

Petri Matero

Miller & Leanin Petri Matero on markkinoinnin ja musiikin monitoimimies. Brändikoulutuksen hän vetää 20 vuoden kokemuksella markkinointiviestinnän alalta. Koulutuksessa tulet haastamaan omia ajattelumallejasi siitä, mitä brändi voi olla ja miten se voidaan määritellä tämän päivän kuluttajaa ja yhteisöä puhuttelevaksi, monikanavaiseksi kokonaisuudeksi, joka herättää paitsi tunteita, myös intohimoja.

Mainostoimisto Miller & Lean
Miller & Lean 10 hengen ”putiikkitoimisto”, jonka ytimessä on vahva strategisen tason brändi- ja konseptiosaaminen. Yhteistyötä toimisto on tehnyt viime vuosina seuraavien yritysten kanssa: Veikkaus, Stark, SuperPark, VR, Scanfil, Lassila & Tikanoja, Nanso ja Heinon Tukku. Miller & Leanin toiminta perustuu leanin markkinoinnin prosessiin, jonka hyötyjä ovat nopea reagointikyky, ideoiden joustava kehittäminen yhdessä asiakkaan kanssa ja tätä kautta helposti suoraan käytäntöön siirrettävät markkinoinnin ratkaisut.

Christian Wenger

Christian Wenger is a native Swiss, Helsinki based creative producer and film director. Being a storyteller by heart, he creates film-like experiences that form strong emotional connections with brands and have lasting impact on businesses. Having worked for almost 2 decades in the tech sector, he has a rare blend of having a very technical mind and endless creativity.

Inna-Pirjetta Lahti

Inna-Pirjetta Lahti

Suomen johtavan vaikuttajasuhdetoimiston PING Helsingin perustajaInna-Pirjetta Lahti tuo esille vankan osaamisensa yhdistettynä innostavaan tapaan esiintyä ja inspiroida kuulijoitaan. Hänen puheenvuoronsa sisältävät niin konkreettisia esimerkkejä jo toteutuneista kampanjoista kuin viestejä ja signaaleja siitä mihin vaikuttajamarkkinointi on kehittymässä.

Tuomas Matilainen

Tuomas Matilainen

Tuomas Matilainen toimii Sellfortella Customer success directorina vastaten ROMI-työkalun implementoinnista ja asiakkaan hyötyjen analysoinnista ja määrittelemisestä. Hänellä on yli 7 vuoden kokemus datan hyödyntämisestä markkinoinnissa niin taktisella kuin strategisella tasolla. Hän on työskennellyt kaupan alalla asiakkuusanalytiikkatiimissä keskittyen PT-kauppaan, ja mediatoimistossa Tuomas johti ja toteutti markkinoinnin ROI -projekteja.

Juha Nuutinen

Juha Nuutinen

Sellforten toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

Anssi Rantanen

Työ: Anssi Rantanen on kasvumarkkinoinnin ammattilainen ja sarjayrittäjä. Hän on auttanut 50+ yritystä implementoimaan kasvustrategioita sekä Googlella että Growth Tribella. Hän on CEO at Growth Tribe Academy Finlandin toimitusjohtaja sekä suosittu puhuja growth hackingiä ja muutosjohtamista koskevissa tilaisuuksissa.

Tommi Rytkönen

Tommi Rytkönen

Työ: Tommi on muutosjohtaja, muutoksen käynnistäjä, innostuja, kasvun tekijä, viestijä ja ihmisten johtaja. Tommi on Renoa Oy:n toimitusjohtaja. Lisäksi Tommi on ollut useamman vuoden Mainostajien Liiton hallituksen puheenjohtajana sekä vaikuttanut Suomen Franchising Yhdistys ry:n sekä Suomen Vuokranantajat ry hallituksissa.

Ura: Toimii Renoa Groupin toimitusjohtajana ja ollut mm. Smartumin, Nooa Säästöpankin sekä Kiinteistömaailman toimitusjohtajana. Aloittanut uransa Suomen Säästöpankissa rahoituspäällikkönä.

Koulutus: Kauppatieteiden maisteri, LUT University

Mika D. Rubanovitsch

Mika D. Rubanovitsch

Suomalainen tietokirjailija, yritysvalmentaja, liikkeenjohdon konsultti, Johtajatiimin perustaja ja toimitusjohtaja. . Ruba on valmentanut tuhansia yritysjohtajia ja kirjoittanut bisnesbestsellereitä. Ollut mm. Luhdan, Tiedon, Hotelzon Internationalin ja Pariisissa LetsBuyIt.com -yhtiön palveluksessa. Ruba on ekonomi ja aloitti työuransa Tamrockilla ja 21-vuotiaana perusti The Young Professionalsin.

Anne Korkiakoski

Anne Korkeakoski

Työ: Hallitusammattilainen. Nordic Morning Groupin, Helsinki Marketingin, Lunawoodin, Kalevala Korun, UN Women Suomen, Kämp Groupin,  Lindströmin, Vuoristo-yhtiöiden ja Vaasan yliopiston hallituksissa.

Ura: Koneen ja Elisan markkinointi- ja viestintäjohtaja, EuroRSCG:n Suomen tytäryhtiön ja Pohjoismaiden toimintojen johtaja. Aloitti uransa Nesteen markkinatutkijana.

Koulutus: Kauppatieteiden maisteri, Vaasan yliopisto

Katja Vaahtera

Katja Vaahtera

Katja on luovaan oppimiseen ja fasilitointiin erikoistunut palvelumuotoilija. Vahvuutena tuote- ja palvelumuotoilu, strategia sekä konspetointi.

Viivi Lehtonen

Viivi Lehtonen

Palvelumuotoilija, jolla on osaamista digistrategian, brändikehityksen ja konspetin kehittämisen saralla. Viiviä innostaa hyvin toteutettu asiakas- ja brändikokemus.

Timo Rope

Timo Rope

KTM Rope on monialainen markkinoinnin kouluttaja, konsultti ja  tietokirjailija. Hänellä on taustaa toimimisesta mm. opettajana Helsingin Kauppakorkeakoulussa, mainostoimistosta osastonjohtajana sekä oman konsulttiryhmän vetäjänä.

Rope on surffannut markkinoinnin eri osa-alueilla uteliaana ja ihmisestä  kiinnostuneena markkinoijana. Hänen filosofiansa on ammattimaisuus tekemisissä. Tämä kiteytyy aina tietoiseen kohdehenkilöön  vaikuttamiseen.  Rope onkin pyrkinyt eritoten ymmärtämään ihmistä työskennellen ja kirjoittaen kirjoja mm. useiden psykologien kanssa. Ropen ajattelun yksi kiteytys on, että markkinointi perustuu kahteen elementtiin: psykologiaan ja matematiikkaan, molemmat liian vähän käytettyjä markkinoinnissa.

Henna Salenius

Henna Salenius

Veli-Pekka Ääri

Veli-Pekka on SOK:n asiakkuuksista, viestinnästä  ja digitaalisista palveluista vastaava johtaja.

Matti Urmas

Jussi Tolvanen

Tommi Tervanen

Pekka Tennilä

Kati Sulin

Elli Siltala

Anni Ronkainen

Petri Nikkilä

Elisa Markula

Peter Fredman

Antti Korpiniemi

Riikka Tommila

Päivi Suomalainen

Eija Salonen

Jukka Saarela

Anne Pärkkä

Satu Kalliokulju

Keijo Huomo

Marja Hakala

Anu Bergius

Ritva Seppänen

Antti-Jussi Tähtinen

Kirsi Mettälä

Minna Lönnqvist

Satu Laakso

Marja Kuosma

Jarkko Kantoluoto

Riikka Järvinen

Viivi Holopainen

Mari Flink

Päivi Alakuijala

Hanna Viita

Susanna Tusa

Raija Tuokko

Jukka Naulapää

Hanne Hirvonen

Jari Leppänen

Teresa Laimio

Mika Juuso

Robert Hagelstam

Stina Rautala

Rilla Nummisalo

Tiina Heinonen

Heini Hussam

Trnag Bui

Trang Bui

Wanda Holopainen

Wanda Holopainen

Maria Timonen

Maria Timonen

Maria on tullut Marketing Finlandin tiimiin 2018 syksyllä ja aloittanut MRKTNG -mediassa, jonka jälkeen on siirtynyt vastaamaan jäsenistömme kouluttautumisesta. Marian tausta on markkinoinnin parissa start-up ja pk-yrityksistä, hän myös konsultoi sekä sparrailee jäseniämme markkinoinnissa. Mikäli kaipaat apua tiiminne osaamisen kehittämiseen tai haluat mukaan koulutuksiimme tai Markkinoinnin kiihdytyskaista -ohjelmaamme, älä epäröi ottaa yhteyttä Mariaan.

Maarit Aarreknagas

Maarit Aarrekangas

Toimin Senior Advisorina Marketing Finlandissa, jonne tulin keväällä 2018 omalta osaltani auttamaan muutoksen eteenpäin viemisessä. Alusta asti olen tiiviisti tavannut jäsenyrityksiämme ja olemme käyneet jo reilusti yli 100 jäsenemme kanssa avoimia keskusteluja siitä mitä moderni markkinointi tänä päivänä on, millaista osaamispääomaa sen tekemiseen tarvitaan ja miten me voimme omalla osaamisellamme ja sparrausavulla jäseniämme sillä matkalla kasvuun auttaa.

Ennen tätä nykyistä huikeaa näköalapaikkaani työskentelin 5,5 vuotta S-ryhmässä markkinointipäällikkönä hotelli- ja ravintolatoimialalla sekä huoltamoliiketoiminnassa. Sitä ennen taas olen tehnyt yli 20 vuoden uran eri mainostoimistoissa, viimeisimpänä olin asiakkuusjohtajana Zeeland Helsingissä, joka on nykyinen Avidly. Olen tehnyt vuosien varrella sekä b2b että b2c markkinointia sekä kotimaassa että kansainvälisesti, ohjannut suunnittelu- ja tuotantotiimejä, ollut mukana ulkoistamassa omaa tiimiäni ulkopuoliselle markkinointitoimistolle, sekä tietysti työskennellyt lähes kaikkien alallamme vaikuttavien kumppaneiden, medioiden ja palveluntarjoajien kanssa yhteistyössä.

Olen kotoisin Turusta, joka edelleen hieman kuuluu puheestani ja joka on antanut minulle juuret, mutta olen asunut viimeiset 10 vuotta Helsingissä. Uskon että elämä on jatkuvaa oppimista ja Marketing Finlandin omien koulutuksien lisäksi opiskelen jatkuvasti myös Aallon Avoimessa Yliopistossa markkinoinnin ja viestinnän koulutuksia sekä vapaa-aikanani uusia kieliä. Olen ollut jo usean vuoden mukana luottamustoimissa Erityisalojen toimihenkilöliitto ERTO ry:hyn kuuluvan DigiMaMan hallituksessa ja tiedottajana sekä ERTOn viestintävaliokunnan jäsenenä.

Anna Salmi

Anne Ruippo

Janika Piensalmi

Johanna Peitsara

Kim Lindholm

Kati Leppänen

Johanna Ilmen

Lotta Holmaheikki

Reija Laaksonen

Riikka-Maria Lemminki

Riikka-Maria Lemminki

Olen Marketing Finlandin toimitusjohtaja ja tullut vetämään liittomme muutosta syksyllä 2017. Muutoksen suunnat ovat määrittäneet jäsenemme, jotka ovat auliisti kertoneet toiveistaan. Muutosmatka on ollut mielenkiintoinen ja sen aikana olen tavannut upeita markkinoinnin ammattilaisia Suomessa sekä maailmalla.

Ennen Marketing Finlandia työskentelin ALMA medialla johtavana konsulttina, jolloin pääsin tutustumaan media-alaan sisältäpäin. Tätä aikaisemmin toimin osakkaana vastaten myynnistä JM Tieto Oy:ssä, joka yrityskaupan myötä sulautettiin osaksi ALMA Talent liiketoimintaa. JM Tiedolle menin aikanani perustamaan markkinoinnin asiantuntijapalveluita sekä digiliiketoimintaa. Parasta tässä kaikessa olivat upeat asiakkaamme, joiden kanssa saimme yhdessä kehittää innovatiivisia ratkaisuja yritysten myynnin raja markkinoinnin kehittämiseksi. Ennen JM Tietoa vastasi ympäristötekniikan laitteita valmistavan sekä niitä maahan tuovan ALLU Groupin markkinoinnista. Rakensin organisaatiolle sisäisen markkinoinnin palveluyksikön, joka tuotti markkinointia Ideachip Oy:lle, ALLU Finland Oy:lle, näiden tytäryhtiöille sekä yli 40:ssä maassa toimivalle jälleenmyyjäverkostolle.

Tänä päivänä toimin Marketing Finland työn ohella hallituksen jäsenenä World Federation of Advertisers organisaatiossa, Coptersafety Oy:ssä sekä Lahti Regionissa. Sivutoimenani pyöritän Ranskalaista kyläkauppaa, joka on pala ranskan vuoristoa Vanhassa Vääksyssä.

Koulutukseltani olen markkinointi tradenomi (Lahden Ammattikorkeakoulu) sekä kauppatieteiden maisteri (LUT University), mutta näiden lisäksi olen suorittanut ympäristötekniikan sekä puusepän opintoja.

Mottoni on “Think Big”, koska uskon että parhaat ideat löytyvät oman tutun maailman ulkopuolelta.

Anni Vanamo-Sundström

Minna Niemelä

Tommi Kankare

Janne Häivälä

Janne Häivälä

Petteri Kalaoja

Henri Ihalainen

Caroline Aderinwale

Pekka Rantamoijanen

Salla Syrman

Uuden oppimista rakastavan Sallan taitopaletti on ainutlaatuisen laaja: mediasuhteet, markkinointiviestintä, luova ideointi, some ja valmentaminen. Hän innostuu ja innostaa – oli toimialana sitten B2B tai B2C. Salla on valmentanut vuodesta 2006 lähtien viestintää yksityisellä ja julkisella sektorilla, asiakaspalvelijoista ja asiantuntijoista ylimpään johtoon.

Sasu Sorkio

Koulutukseltaan Sasu on tekniikan ja näkemyksen hybridi: insinööri, taiteen maisteri. Hänellä on vuosien kokemus videoiden suunnittelusta ja toteuttamisesta sekä niiden käyttämisestä organisaatioiden markkinointiviestinnässä. Yhteistyötä hän on tehnyt julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Tuottajana huolehtii, että tiimi pitää kiinni lupauksistaan, eikä budjetti vuoda. Pitää sekä lyhyitä että pitkiä saarnoja videoviestinnän ilosanomasta ja sosiaalisen median autuuksista. Lisäksi on roudarina kompaktin kokoinen, vahva ja sitkeä.
Sasu on palkittu Mainostajien rahaston palkinnolla teoksestaan videosisältöjen hyödyntämisestä organisaatioiden sisältömarkkinoinnissa. Teos ilmestyy keväällä 2018.

Risto Laine

Myyntijohtaja Risto Laine tietää, miten erilaisista sisällöistä tehdään yritysten parasta pääomaa. Risto uskoo, että markkinoinnin, viestinnän ja myynnin sisäiset raja-aidat saadaan purettua juuri omaa mediaa rakentamalla. Omilla medioillaan yritykset pystyvät luomaan oman yleisön, erottautumaan kilpailluilla markkinoilla ja palvelemaan asiakkaitaan paremmin. Ja kaiken tämän voi parhaiten tehdä kahvikupillisen äärellä.

Pia Grahn

Pia Grahn, Regin toimitusjohtaja, kertoo vuoden mainostoimistotutkimuksesta, mitä mainostajat ajattelevat Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Årets Byrå-tutkimusta on tehty 18 vuotta Ruotsissa, Norjassa 3 vuotta ja Suomessa 2 vuotta.

Petteri Häkkänen

Petteri edustaa lukuisia kotimaisia ja globaaleja yrityksiä heidän kaikissa teollisoikeudellisissa asioissaan. Laajan oikeudenkäynti ja strategiakokemuksen lisäksi Petteri on kirjoittanut alan oppikirjoja tavaramerkeistä ja markkinointijuridiikasta sekä lukuisia artikkeleita koti- ja ulkomaisiin julkaisuihin. Petteri luennoi vakituisesti mm. Aalto yliopistossa ja alan seminaareissa.

Manu Mesimäki

Manu: “Olen matkasaarnannut digitaalisen viestinnän ilosanomaa Seasamin omistajana ja toimarina jo liki 17 vuotta ja kesällä 2017 tehdyn yrityskaupan myötä jatkan digitaalisen markkinoinnin kehittämistä ruotsalaisen pörssiyhtiön ZetaDisplayn omistajana ja ZetaDisplay Finlandin kehitysjohtajana”.

Marika Kakko

Marika: “Olen 43-vuotias markkinointia ja myyntiä elävä ja hengittävä nainen Lahdesta. Olen työskennellyt myynnin ja markkinoinnin parissa 15 vuotta. Viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana kokemusta on kertynyt mainostoimiston johtamisesta ja sen myötä monipuolisesta sekä laaja-alaisesta markkinointiviestinnän myynnistä, suunnittelusta ja projektijohtamisesta useille eri alan yrityksille”.

Minna Valtari

Minna on  erikoistunut sosiaalisen median kanavien kehityksen seuraamiseen ja tulkitsemiseen.

Markku Varhela

Markku on toiminut kauan viestintään, mediaan ja immateriaalioikeuksiin liittyvien tehtävien parissa. Ennen asianajouraansa Markku työskenteli tekijänoikeus- ja markkinointialan tehtävissä, mitä kautta Markulla on erittäin syvällinen media- ja viihdeliiketoiminnan tuntemus. Markku on kirjoittanut kaksi markkinointioikeudellista kirjaa, lukuisia artikkeleita ja toimii usein luennoitsijana erilaisissa tilaisuuksissa.
Markku on mainittuna Chambers Europe-, Legal 500 sekä Who´s Who Legal Sports & Entertainment -julkaisuissa yhtenä johtavista asiantuntijoista.

Juho Mattila

Juho johtaa Koodiviidakolla markkinoinnin automaation liiketoimintaa. Hänellä on yli 10 vuoden kokemus digitaalisen markkinoinnin käytännön toteuttamisesta ja pitkä kokemus markkinoinnin automaatiosta. Hän on tehnyt Pro Gradu -tutkielmansa asiakaskokemuksen johtamisesta markkinoinnin automaation avulla.

Kaspar Lastikka

Business development manager, Ultimate.ai

Taloustieteilijät Kaspar Lastikka ja Joonas Suoranta tomivat ultimate.ai nimisen yrityksen liiketoiminnan kehittäjinä. Kokemusta heillä on niin pienten kuin Suomen suurimpien enterprise-tason asiakkaiden chat-asiakaspalvelun tehostamisesta. Ammattitaito heillä kulminoituu ennen kaikkea realistiseen kuvaan teknologian kyvykkyydestä ja siihen, millä askelilla päästään parhaaseen lopputulokseen chat-asiakaspalvelun skaalaamisessa AI:n avulla.

Joel Hypèn

Joel Hypèn

Joel on palkittu videoalan ammattilainen. Hän on valmistunut Teatterikorkeakoulusta ja opiskellut Hankenissa, mutta ennen kaikkea hän on yrittäjä joka haluaa auttaa asiakkaitaan kertomaan kiinnostavia, koskettavia tarinoita. Joelin yrityksistä Siro Creative tuottaa kansainvälistä näkyvyyttä saanutta sisältöä Marimekolle, Iittalalle, Samujille ja Keskolle. AdLaunch on puolestaan Joelin videostartup-yritys joka voitti joulukuussa kolmannen palkinnon Slush 100 -kilpailun ja kerää rahoitusta niin Suomessa kuin lontoolaisilta enkelisijoittajilta.