GARM Nordic

Global Alliance for Responsible Media – GARM Nordic

Mikä on GARM?

GARM on World Federation of Advertisersin, maailmanlaajuisen mainostajien järjestön perustama aloite, jonka tavoitteena on vastata digitaalisen median alustojen haitallisen sisällön haasteeseen ja sen kaupallistamiseen mainonnan kautta.

GARMin tehtävä on toimia foorumina, joka luo ratkaisuja parantamaan läpinäkyvyyttä ja turvallisuutta sekä kuluttajien että mainostajien kannalta. GARMin tavoitteena on saada koko ala toimimaan yhdessä haitallisen sisällön poistamiseksi sosiaalisessa mediassa ja tämä foorumi on paikka, jossa alan toimijat kootaan yhteen työskentelemään aiheen edistämiseksi.

Mikä sitten on GARM Nordic?

GARM Nordic on yhteishanke, joka pyrkii mukauttamaan GARM-hankkeen globaaleja puitteita Pohjoismaissa, jotta pohjoismaiset mainostajat voivat hallita mainontaansa tässä kehyksessä kehitettyjen ohjeiden mukaisesti. Mukauttamisella tarkoitetaan kielellistä mukauttamista siten, että puitteet soveltuvat näille markkinoille.

Ruotsin sisarjärjestömme Sveriges Annonsörer lanseerasi ensimmäisenä käännetyn ja kielellisesti mukautetun viitekehyksen Ruotsin olosuhteisiin. Marketing Finland on seuraavana ja julkaisee tällä sivustolla suomenkielisen ja Suomen markkinaan mukautetun version hankkeen kehyksestä. Julkaisemme myös ruotsinkielisen, Suomen markkinalle mukautetun version alkuvuodesta 2023.  Muut Pohjoismaat ovat toteuttamassa hankkeen omille alueilleen lähiaikoina.

Miksi GARM-hanke on perustettu?

GARMin taustalla on digitaalisten alustojen haitallisen sisällön jatkuvasti kasvava ongelma, joka luo suurta epävarmuutta etenkin mainostilaa ostavien ja siten sisältöä rahoittavien mainostajien keskuudessa. Haitallinen sisältö tarkoittaa esimerkiksi väkivaltaa, aseita, kiusaamista, häirintää, väärää tietoa ja alastomuutta. Tämän kehityksen estämiseksi WFA käynnisti GARM-aloitteen (Global Alliance for Responsible Media) Cannes-tapahtumassa vuonna 2019.

Historialliseen yhteistyöhön on koottu maailmanlaajuiset mainostajat ja alustat, kuten Facebook, YouTube, Snapchat, TikTok, Twitch ja Twitter. Yhteistyön kautta syntyy yhteinen universaali kehys, yhteisen standardin mukaisesti luotu GARM Brand Safety Floor + Suitability Framework, joka on suunniteltu hallitsemaan ja suodattamaan missä tuotemerkit näkyvät vastaavilla alustoilla. Tämä parantaa bränditurvallisuteen kuuluvaa mainosostojen läpinäkyvyyttä ja turvallisuutta.

 

Lataa tästä GARM: Tuotemerkin turvallisuus – määritelmät ja kehys (12/2022)

 

 

 

 

Lataa tästä GARM: Mainosten sijoittelun standardi ja kehys (12/2022)

 

 

 

Miten GARM Nordic tästä jatkuu?

GARM Nordic pyrkii vuonna 2023 käynnistämään koulutuksen siitä, miten GARM Brand Safety Floor + Suitability Framework -kehystä käytetään mainostilan ostamiseen turvallisesti.

Järjestämme myös etäkokouksia GARM Nordic -hankkeen jäsenille keskustellaksemme haitalliseen sisältöön liittyvistä yleisistä asioista. GARM Nordic -jäsenille kehitetään myös standardi tapausten jatkuvaan raportointiin, joka tulee olemaan tärkeä työkalu viitekehyksen kehitystyössä ajan mittaan.

GARM Nordicia pyörittää Ruotsin Sveriges Annonsörer yhteistyössä Marketing Finlandin kanssa ja se koostuu mainostajista, mediatoimistoista, alan muista sidosjärjestöistä sekä kolmannen osapuolen toimittajista Pohjoismaista sekä pohjoismaisista edustajista suurimmilta digitaalisilta alustoilta.

Lisätietoja GARM Nordicista saat ottamalla yhteyttä: Riikka-Maria Lemminki, riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fi tai info@marketingfinland.fi

GARM Nordic osallistujat

GARM Nordic Comittee

Suomi: Berner, Coca-Cola Finland, DNA, Saarioinen ja S-ryhmä

Ruotsi: Ikea, Mondelez, Mastercard, Nordea, Renault, Stadium, Volkswagen, Volvo

GARM Nordic Working Group

Suomi: Dagmar,  IAB Finland ja Marketing Finland

Ruotsi/Emea/Global: WFA, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer, IAB Sverige ​, Google​, Meta​, TikTok​, Spotify​, Snap​, Zefr​, Channel Factory​, Integral Ad Science​, Group M​, Publicis Groupe​, Magna​, Dentsu​, OMG​, Adform

 

Globaalin GARM-hankkeen dokumentit englanniksi

Lataa tästä GARM Adjacency Standards Framework (June 2022)

Lataa tästä GARM Brand Safety Floor Suitability Framework (June 2022)

Ja tältä WFAn sivulta voit lukea lisää globaalin hankkeen edistymisestä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit