GDPR ja ePrivacy antavat esimakua digitaalisen markkinoinnin lisääntyvästä sääntelystä
GDRP – vielä epäselvyyttä direktiivin soveltamisesta
GDPR on tuonut tervettä kehitystä henkilötietojen käsittelyyn. Direktiivin tulkinnassa ilmenee kuitenkin edelleen epäselviä tilanteita ja Marketing Finland on tukenut näissä tapauksissa jäsenistöään. Epäselviä tilanteita on noussut GDPR:n soveltamisen osalta esiin etenkin mainontaa ostavien yritysten sekä medioiden välisissä suhteissa. Tällä hetkellä GDPR:n osalta keskustelua käydään etenkin seuraavista aiheista:
- Ovatko sessioevästeet, joita mainostaja ei voi kytkeä henkilöön, henkilötietoa?
- Onko mediamainonnan evästetiedon, jota mainostaja hyödyntää omassa toiminnassaan, ylläpitäjä mainostaja vai media.
Marketing Finland on myös aktiivisesti kouluttanut jäsenistöään GDPR:n maltilliseen tulkintaan sekä julkaissut aiheeseen liittyvää ohjeistusta. Tukenamme on Eversheds Sutherland, jolla on vahva markkinointijuridiikan tuntemus Suomessa ja kansainvälisesti. Jäsenenä voit ladata Markkinoinnin työkalupakista kattojärjestömme World Federation of Advertiserin (WFA) tuottaman GDPR ohjeistuksen englannin- ja suomenkielisenä.
ePrivacy tulee sääntelemään digitaalista markkinointia, mutta milloin?
ePrivacy on GDPR:n pikkusisko, joka tulee säätelemään digitaalisen markkinoinnin lisäksi myös muuta digitaalista liiketoimintaa. Siksi on erittäin tärkeää, että tuleva direktiivi on laadittu siten, ettei se hankaloita eurooppalaisten yritysten nykyisiä tai tulevia liiketoimintamahdollisuuksia. Marketing Finland sekä WFA ovat ottaneet aktiivisen roolin ePrivacy-keskustelussa ja varmistavat, että jo valmisteluvaiheessa markkinointia tekevien yritysten edut tulevat huomioiduksi.
Marketing Finland sekä Eversheds Sutherland neuvovat mainostajia kaikissa GDPR:ään sekä ePrivacyyn liittyvissä kysymyksissä.