1.17. Verkkokauppa ja muu etämyyntiTämä on vain jäsenillemme tarkoitettu sisältöä Jos olet jo jäsen, kirjaudu portaaliin ja ja tule sieltä löytyvän linkin kautta. Näin tunnistamme sinut evästeen avulla.Markkinoinnin työkalupakkiMainonnan säännöt – SäännötA. Mainontaa ja markkinointia koskevat EU-säännökset1. EUR-LEX – Portaali Euroopan unionin oikeuteen2. Miten kuluttajasuojan ja markkinoinnin pelisäännöt syntyvät Euroopan unionissa3. Markkinointi ja kuluttajansuoja EU:n sisämarkkinoilla4. Keskeisimmät kuluttajansuojaa ja markkinointia koskevat EU-säädökset5. Muita markkinointiin ja kaupankäyntiin liittyviä EU-vaikutuksia6. LisätietojaB. Markkinoinnin kansainvälinen itsesääntely1. Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n Markkinointisäännöt2. ICC International Code of Direct Selling (Suoramyynnin kansainväliset säännöt)3. Markkinointi- ja yhteiskuntatutkimuksen kansainväliset säännöt4. ICC:n periaatteet vastuullisesta sähköisten tuotekoodien käyttöönotosta ja käytöstä5. Framework for Responsible Food and Beverage Marketing Communications (ICC:n tulkintaohjeet elintarvikkeiden ja juomien vastuullisesta markkinoinnista)6. ICC framework for responsible marketing communications of alcohol (ICC:n alkoholimarkkinointia koskeva Framework)7. ICC resource guide for self-regulation of online behavioural advertising (OBA)8. Framework for Responsible Environmental Marketing Communications (Ympäristöväittämiä koskeva Framework)9. ICC Guidance on Native Advertising10. Mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevat periaatteet11. The International Chamber of Commerce (ICC)C. Kuluttaja-asiamiehen linjauksia1. Aihekohtaiset linjaukset1.1. Alaikäiset, markkinointi ja ostokset1.2. Hintailmaisut markkinointikeinona1.3. Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä1.4. Kanta-asiakasmarkkinointi ja kanta-asiakasohjelmat1.5. Kerro kaverille -toiminnossa noudatettavat periaatteet1.6. Kotimyynti1.7. Koulujen ja oppilaitosten sekä yritysten välinen yhteistyö, markkinointi ja sponsorointi1.8. Koulusponsorointi ja muu markkinointi kouluissa1.9. Kuluttajaluotto tavaroiden ja palveluiden markkinoinnissa1.10. Mainonnan tunnistettavuus blogeissa1.11. Maksaminen ja laskutus1.12. Markkinoinnin virhetilanteet1.13. Markkinointiarpajaiset1.14. Sopimusehtojen laatiminen1.15. Sopimusehtojen muutokset1.16. Tavaroiden ja palveluiden hinnan ilmoittaminen1.17. Verkkokauppa ja muu etämyynti1.18. Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa1.19. Ympäristömarkkinointi2. Toimialakohtaiset linjaukset2.1. Kosmetiikan mainonnan pelisäännöt2.2. Kuntokeskusten sopimusehdot2.3. Lapset ja elintarvikkeiden markkinointi2.4. Lentojen markkinointi2.5. Optiikka-alan markkinointi2.6. Rakennuttaja ja vakuuksien asettaminen2.7. Sähköyhtiö ja sähkön hinnan ilmoittaminen2.8. Talopaketit – Hinnanosan maksaminen etukäteen ja vakuus2.9. Valokuvaus kouluissa ja päiväkodeissa2.10. Vanhusten palveluasumista koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliset sopimukset2.11. Virhevastuu ja takuu autokaupassa2.12. Ympäristöväittämien käyttö autojen markkinoinnissa3. Kansainväliset linjaukset3.1. Pohjoismaiden kuluttaja-asiamiesten yhteinen kannanotto: Hintatiedot ja hintavertailut sähköisten viestintäpalveluiden markkinoinnissa3.2. Pohjoismaiden kuluttaja-asiamiesten yhteinen kannanotto: Mobiilisisältöpalvelujen markkinointi3.3. Pohjoismaiden kuluttaja-asiamiesten yhteinen kannanotto: Verkkokauppa ja -markkinointi3.4. OECD:n ohjeet kuluttajansuojasta sähköisessä kaupankäynnissä3.5. Pohjoismaiden linjaus piilomarkkinoinnistaD. Toimialakohtaiset säännöt1. Terveystuotealan markkinoinnin eettiset ohjeet2. Lääke- ja lääkäripalvelujen markkinointi2.1. Lääkemarkkinointi2.2. Lääketeollisuuden Eettiset ohjeet2.3. Lääkäreitä ja lääkärinpalveluja koskevat markkinointiohjeet3. Alkoholimainonta3.1. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston ohje alkoholimainonnasta3.2. EFRD:n kaupallista viestintää koskevat yleiset standardit3.3. Panimoalan alkoholijuominen vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeet4. Elintarvikealan säännöksiä4.3. Ravintolisiin liittyvä lainsäädäntö4.2. Ravintolisäopas4.1. Ravitsemus- ja terveysväitteiden valvontaohjeE. Mainosvälinekohtaiset säännöt1. Televisiomainonta1.1. Ohjelmien sponsorointi Yleisradiossa1.2. Viestintäviraston ohje mainonnan kestosta ja sijoittelusta2. Kaupankäynti ja markkinointi internetissä2.1. Sähköisen kuluttajakaupan käytännesäännöt2.2. EASA Best Practice Recommendation on Online Behavioural Advertising2.3. Digital Marketing Communications Best Practise Recommendations by EASA3. Reilun pelin säännöt ja käytännesäännöt4. Suoramyynnin yritysohjeisto5. Telemarkkinoinnin käytännesäännöt5.1. Telemarkkinoinnin käytännesäännöt – Matkapuhelinliittymien puhelinmyyntiä koskeva lisäosa5.2 Telemarkkinoinnin käytännesäännöt – Sähkömarkkinoita koskeva lisäosa6. Ulkomainonta6.1. TienvarsimainontaF. Muut ohjeet ja suositukset1. Media Charter2. Ohje media-auditoijan valintaan ja käyttöön3. Yhteisöviestinnän periaatteet4. Iskulauserekisteri5. Elinkeinoelämän peruskirja kestävän kehityksen aikaansaamiseksi6. Rahojen aiheiden käyttö7. Internet-sivujen käyttöehdot -malli8. Natiivimainonnan opasG. Tietoa tekijän-, tavaramerkki- ja muista immateriaalioikeuksista1. Mainonnan tekijänoikeus2. Tietoa tavaramerkeistä3. Laajalti tunnettujen tavaramerkkien luettelo4. Tietoa mallioikeudesta5. Tietoa patenteista6. Tietoa hyödyllisyysmalleistaH. Markkinoinnissa käytettävät merkit ja tunnukset1. Demeter-tuotemerkki2. GS1-järjestelmä3. E-merkintä4. EU:n nimisuojajärjestelmä5. Euroopan unionin ympäristömerkki6. Green Office7. Kierrätysmerkit8. Kotimaiset Kasvikset ry:n Alkuperä ja laatumerkki9. Liikennemerkkien käyttö mainonnassa10. Liput, vaakunat ja muut heraldiset tunnukset11. Luomu – valvottua tuotantoa merkki12. Luonto-Liiton Siili-merkki13. Maakuntien parhaat14. EKOenergia-merkki15. Tuotteiden pohjoismaista ympäristömerkintää koskevat säännöt16. Reilun kaupan merkki17. Hyvää Suomesta -joutsenlippu18. Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-tunnus19. Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland-merkki20. Suomalaisen Työn Liiton Yhteiskunnallinen vastuu merkki21. Sydänmerkki22. WWF:n Pandalogo23. Verkkoteollisuuden Luotettavaa toimintaa -laatumerkkiI. Alaa valvovat viranomaiset ja alan järjestöt1. Viranomaiset ja muut alaa valvovat elimet2. Mainosalan järjestöt ja viranomaiset3. Kuluttajien neuvonta- ja valitusmenettely