Hakusanamainonta (SEM)

Mitä on hakusanamainonta (SEM)

Hakusanamainonta (SEM) tarkoittaa maksullista eri hakukoneissa tapahtuvaa mainontaa. Hakusananmainontaa tehdään hakukoneissa, kuten Google, Yandex, Bing ja Yahoo. Hakusanamainokset näkyvät hakutuloksissa, Googlen karttapalvelussa sekä sivustoilla, jotka ovat sallineet hakukoneiden kohdentamat mainokset. SEM on lyhenne englanninkielisistä sanoista (Search Engine Marketing), Hakusanamainonnalla pyritään lisäämään:

  • Verkkosivustolle siirtyvien ihmisten määrään
  • Yritykseen soitettujen puheluiden määrää
  • Kivijalkaliikkeeseen tulevien ihmisten määrää
  • Verkkokauppaostojen määrää

Miten hakusanamainonta toimii?

Hakusanamainonta kohdennetaan valittujen hakusanojen kautta. Nämä ns. avainsanat . Hakusanamainonta voi olla vain muutama lyhyt lause tai hakusanamainokseen voidaan tehdä bannerimaiseksi liittämällä siihen valokuva. Hakukoneet tarjoavat valmiiksi erilaisia mainosmuotoja, joiden päälle mainostajat voivat rakentaa mainoksensa. Googlen työkalu hakusanamainontaan on Google Ads.

  • Alueellinen kohdistaminen: Voit valita näkyykö mainoksesi avainsanan kautta vain tietyllä alueella vai kaikkialla maailmassa. Alue voi olla myös hyvin suppea esim. kauppasi ympärille piirretty 5 km säteellä oleva alue.
  • Budjetin määrittäminen: Määrität itse budjetin, jonka haluat käyttää hakusananmainontaan. Useimmat hakukoneet antavat arvioita siitä miten hyvin tavoitat ihmisiä eri budjeteilla. Kampanjan voi keskeyttää milloin vain ja budjettia voi muuttaa kampanjan jälkeen. Jos teet ostoja itse, niin tarvitset siihen luottokortin.
  • Hakusanamainoksen näkyvyys: Google näyttää hakusanamainokset hakutulosten, Google kartan sekä kumppanisivustojensa yhteydessä.
  • Tulosten seuraaminen: Voit seurata kampanjasi tuloksia Googe Ads alutan kautta. Sen lisäksi saat kampanjan edetessä raportteja, parannusideoita ja säännöllisin väliajoin ilmestyviä vinkkejä.

Mikä vaikuttaa hakusanamainoksen sijoittumiseen ja hintaan?

Google AdWords mainonnassa mainosten sijoittuminen ratkaistaan AdRank järjestelmän perusteella, joka lasketaan kertomalla määritetty hintatarjous laatupisteillä. Ratkaisevaa ovat mainonnassa käytettyjen avainsanojen laatupisteet eli Quality Score -pisteet sekä tarjottu hinta. Laatupisteiden perusteella määräytyy mainoksen hinta sekä sijoitus. Mitä paremmat ovat mainoksen laatupisteet, sitä paremmin mainos sijoittuu ja sitä alhaisempi on klikkihinta. Hakusanamainonnassa mainoksien lopulliset sijoitukset ratkaistaan huutokaupan perusteella. Tilanteissa, joissa useammalla mainostajalla on sama AdRank -arvo, Google ottaa huomioon myös käytetyt mainoslaajennukset sekä niiden odotetun vaikutuksen mainosten toimivuuteen. Tämän takia sivuston linkkilaajennuksia kannattaa käyttää mainosryhmissä parantamaan sijoitusta ja parantamaan mainoksen klikkiprosenttia.

  • Odotettu ja toteutunut klikkiprosentti: Miten usein mainoksiasi on klikattu aikaisemmin ja miten todennäköisesti sitä tullaan nyt klikkaamaan.
  • Hakusanan suosio: Kuinka moni mainostaja on valinnut saman hakusanan, jolla haluat löytyä.
  • Alue: Hakusanan suosio valitsemallasi alueella.
  • Mainosmuoto: Käytätkö kuvaa, tekstiä vai ostostoimintoa.
  • Mainoksen sisältö: Mainoksen otsikon  ja tekstin sopivuus avainsanaan.
  • Mainoksen linkki: mihin sivusto, jolle mainos linkittää liittyy avainsanaan.

 

Miten kirjoitan hakusanamainoksen tekstin?

Hyvä hakusanamainosteksti sisältää käyttämäsi hakusanan sekä kertoo lukijalle nopeasti miksi hänen pitäisi klikata mainosta. Käytä hakusanaa otsikossa sekä mainostekstissä. Voit hyödyntää mainosteksteissä adjektiivejäa sekäniukkuuden lakia, jossa korostat tuotteesi säästämää aikaa tai rahamäärää. Jos teet kansanvälistä mainontaa on tärkeää muistaa määrittää mainoksen kieli alueittain.

Marketing Finland järjestää hakusanamarkkinoinnin koulutuksia ja voit ostaa myös webinaaritallenteen Google Ads mainonnasta:

Google Ads, display mainonta