21. Sydänmerkki

sydaenmerkki_originaali_0

Suomen Sydänliitto ry ja Suomen Diabetesliitto ry toivat vuoden 2000 alussa markkinoille Sydänmerkin, jonka avulla kuluttaja löytää vaivattomasti eri tuoteryhmistä vähemmän suolaa ja rasvaa sisältävät tuotteet. Sydänmerkki-järjestelmän ensisijaisena tavoitteena on väestön terveyden edistäminen. Elintarvikevalmistajalle Sydänmerkki puolestaan on tehokas keino markkinoida ravitsemuksellisesti laadukkaampia elintarvikkeita.

Moni kuluttaja kokee terveellisen ruokavalion koostamisen käytännössä vaikeaksi. Sydänmerkki helpottaa kuluttajia valitsemaan terveellisempiä elintarvikkeita ja aterioita. Helppotajuisena täydennyksenä pakkauksen ravintoarvomerkinnöille se auttaa valitsemaan rasvan määrän ja laadun sekä suolan määrän kannalta parempia valintoja. Sekä pakattuja että pakkaamattomia elintarvikkeita voidaan merkitä Sydänmerkillä.

Sydänmerkin käyttöoikeus voidaan myöntää seuraavien yhdeksän eri elintarvikeryhmän tuotteille:

  • maito ja maitovalmisteet sekä niiden kaltaiset valmisteet
  • ravintorasvat
  • lihavalmisteet
  • leipä ja viljavalmisteet
  • valmisruoat, aterian eri osat ja puolivalmisteet
  • mausteet ja maustekastikkeet
  • liha
  • kala
  • kasvikset, hedelmät ja marjat

Sydänmerkin myöntämisperusteena on:

  • kokonaisrasva ja rasvan laatu (kovan rasvan ja pehmeän rasvan suhde)
  • natrium (suolan natriumin lisäksi raaka-aineista ja lisäaineista tuleva natrium)
  • kolesteroli (joissakin tuoteryhmissä)
  • sokerit (joissakin tuoteryhmissä)
  • kuitu (joissakin tuoteryhmissä)

Sydänmerkin käyttöoikeuden myöntää elintarvikevalmistajan hakemuksen perusteella vastuujärjestöjen nimeämä asiantuntijaryhmä. Hakemuksia käsitellään kuukausittain heinäkuuta lukuun ottamatta. Käyttöoikeus on maksullinen, mutta järjestelmän tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa, vaan käyttöoikeusmaksuista saadut tulot käytetään järjestelmän ylläpitokustannusten kattamiseen.

Tällä hetkellä Sydänmerkin käyttöoikeus on yli 1100 tuotteella. Lisäksi kaikki kasvikset ovat luonnon omia Sydänmerkki-tuotteita.

Ruokakaupan lisäksi Sydänmerkki auttaa tekemään parempia valintoja ravintolassa. Ravintolat voivat merkitä ravitsemuksellisesti laadukkaita aterioitaan Sydänmerkki-aterian tunnuksella ja auttaa asiakkaittaan valitsemaan paremmin.

Sydänmerkki tekee valtakunnallista säännöllistä markkinointia edistääkseen merkkiä. Sydänmerkin tunnettuus on yli 80 % ja vajaa puolet kuluttajista kertoo sen vaikuttavan ostopäätökseen. Kaikki Sydänmerkki-tuotteet löytyvät osoitteesta www.sydanmerkki.fi. Samasta osoitteesta löytyvät ammattilaispuolelta Sydänmerkin myöntämisperusteet, logot ja muut tarvittavat ohjeet merkin käyttöönottoon.

LISÄTIETOJA JA SYDÄNMERKKI-MATERIAALIN TILAUKSET

Suomen Sydänliitto ry
Markkinointipäällikkö Eeva Hietalahti
puhelin 040 5861919
mari.olli@sydanliitto.fi
Suomen Sydänliitto ry
PL 50 (Oltermannintie 8)
00621 HELSINKI
puhelin (09) 752 752 1
www.sydanmerkki.fi