Kai Virtanen on toimintaympäristön muutoksen ja strategisen ennakoinnin edelläkävijä Suomessa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys tulevaisuuden ilmiöistä, asiakaskokemuksen kehittämisestä ja palveluliiketoiminnan johtamisesta erityisesti kaupan ja energian arvoketjuissa. Hän on toiminut asiakkaan äänenä, liiketoimintajohdon neuvonantajana ja mentorina eri rooleissa vuodesta 1998.
Kansainvälisessä ympäristössä Kaitsu tutkimusmatkailee asiakkaiden johtoryhmien kanssa säännönmukaisesti USA:n ja Euroopan markkinoilla tutustumassa tulevaisuuden ilmiöihin kuluttajaliiketoiminnassa, digitaalisen alustatalouden muutossuuntiin ja käyttäytymisen muotoiluun uutena asiakaskokemuksen kehittämisen kilpailuetuna. Hänen yhteistyökumppaneitaan maailmalla ovat mm. Retail Design Institute, Royal Society of Arts ja Amazon.