Vuoden Brändinrakentaja on Fazer

Mainostajien Liiton Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus annetaan markkinointiviestinnässään esimerkilliselle jäsenyritykselle. Suomi 100 -juhlavuoden Brändinrakentajaksi valittiin Fazer.

Miten yritys on onnistunut suunnitelmallisessa ja pitkäjänteisessä brändinhallinnassa? Onko se kehittänyt alaa uudenlaisella ajattelulla ja saavuttanut markkinointiviestinnälle asetetut tavoitteensa? Muun muassa näihin asioihin Mainostajien Liiton hallitus kiinnittää huomiota valitessaan Vuoden Brändinrakentajaa. Kuluvana vuonna päätökseen vaikutti myös Suomi 100 vuotta -näkökulma.

Tunnustuksen saanut Fazer investoi pitkäjänteisesti brändinrakennukseen, jossa on rohkeasti omaksuttu myös uusia keinoja. Konsernilla on käytössään selkeä brändi- ja viestintästrategia, joiden vaikutus lävistää kaikki liiketoiminnan osa-alueet. Viime vuosina yritys on panostanut näkyvyyteen digitaalisissa kanavissa ja tavoittanut sitä kautta yhä laajempia yleisöjä. Jokainen fazerilainen on omalta osaltaan brändilähettiläs.
Vuoden 2016 merkittävimpänä yksittäisenä brändiin ja markkinointiin kohdistuneena investointina voidaan pitää Fazer Experience Vierailukeskuksen avaamista yleisölle.

– Fazer on brändimarkkinoinnin edelläkävijä, joka on esimerkillään viitoittanut tietä muille toimijoille. Fazer on onnistunut vahvan tarinankerronnan avulla jalkauttamaan brändistrategiansa koko organisaatioon sekä luonut ainutlaatuisen dialogin kuluttajien kanssa. Fazer sopii roolimalliksi ja vertauskohdaksi mille tahansa organisaatiolle, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

– Rakennamme Fazerin brändiä rakkaudella. Jokainen fazerilainen vaikuttaa päivittäin siihen, millaista brändikokemusta luomme. Brändit ovat strategiamme ytimessä ja olemme panostaneet viime vuosina dialogiin kuluttajien kanssa sekä rakentaneet inspiroivan Fazer Experience Vierailukeskuksen. Haluamme luoda merkityksellisiä ruokakokemuksia, jotka puhuttelevat ja tuovat iloa ja hyvinvointia elämään, toteaa Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Tavaramerkkeihin ja muihin aineettomiin oikeuksiin erikoistunut Berggren Oy Ab oli mukana Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen saajan valinnassa. Se antoi arvionsa shortlistayritysten brändejä tukevien tavaramerkkien valinnasta ja yhdistelemisestä, oikeaoppisesta käytöstä sekä oikeuksien tarkoituksenmukaisesta suojaamisesta.

Fazer huolehtii tavaramerkkiensä rekisteröimisestä, ja PRH:n rekisterin mukaan se onkin Suomen johtavia tavaramerkkirekisteröintien haltijoita. KISS KISS, joka on rekisteröity jo vuonna 1901, on Suomen vanhin edelleen käytössä oleva suomalainen tavaramerkki. Fazerin sininen väri,
Pantone 280 C, on ensimmäinen Suomessa tavaramerkkinä rekisteröity väri.

Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus julkistettiin Mainostajien Liiton Mainontapäivässä 19.9.2017. Aiemmin tunnustuksen ovat saaneet mm. Elisa, Finlayson, Raision Elovena, Fiskars ja Sinebrychoffin olutmerkki Karhu.

Lisätiedot:

Riikka-Maria Lemminki, Mainostajien Liitto, puh. 040 578 1974
riikka-maria.lemminki@mainostajat.fi

Ulrika Romantschuk, viestintä- ja brändijohtaja, Fazer-konserni, puh. 040 566 4246

Mainostajien Liitto edustaa markkinoijia ja brändinrakentajia. Noin 400 jäsenyrityksemme panostukset ovat 80 prosenttia markkinointiviestinnän panostuksista Suomessa. Monipuoliset neuvontapalvelumme, julkaisut ja tapahtumat auttavat jäseniämme menestymään. Olemme myös eturivissä kehittämässä hyvää kauppatapaa, vastuullista markkinointia sekä markkinoinnin tehokkuutta Suomessa.

Fazer-konserni

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.