Unstereotype Alliance saapuu Suomeen

Markkinoinnin ja mainonnan tulee edistää tasa-arvoa. Maailmanlaajuinen Unstereotype Alliance -aloite murtaa sukupuolistereotypioita mainonnassa ja markkinoinnissa. Aloitteen jäsenyrityksen Vodafonen globaali markkinointijohtaja Iris Meijer esittelee aloitetta tiistaina Suomen johtaville markkinoinnin ammattilaisille.

UN Womenin vetämä Unstereotype Alliance -aloite kokoaa yrityksiä ympäri maailmaa murtamaan stereotypioita mainonnassa ja markkinoinnissa. Mukana on niin talous-, teknologia- kuin luovien alojenkin yrityksiä, kuten Vodafone, Microsoft, Unilever, Facebook, Google ja Mattel. Cannesissakin palkittu aloite starttaa Suomessa MRKTNG Day Finland -tapahtumassa 10-11. syyskuuta.

Aloitteen tukijoihin kuuluvan World Federation of Advertisers -järjestön hallituksen jäsen ja Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki kannustaa suomalaisia yrityksiä mukaan aloitteeseen.

“Mainonnalla ja markkinointiviestinnällä voidaan vaikuttaa vallitsevaan kulttuuriin sekä yhteiskuntaan tehokkaasti ja on tärkeää, että yritykset käyttävät valtaansa oikein. Sillä millaisia malleja käytämme, millaisella äänellä puhumme ja millaisia arvoja heijastamme mainonnassa on vaikutusta ihmisten asenteisiin sekä myös omakuvaan. Myös kuluttajat vaativat brändeiltä vastuullista markkinointia ja ovat valmiita äänestämään omalla ostokäyttäytymisellään”, Lemminki kommentoi.

Tasa-arvon ja eettisyyden merkitys kuluttajien valinnoissa on kasvamassa. 

”Kehityssuunta on positiivinen, ja ihmiset kiinnittävät huomiota yhä enemmän tukemiensa yritysten arvoihin. Unstereotype Alliance -aloitteessa ei kuitenkaan ole kyse siitä, miten yritykset voivat tehdä lisää rahaa, vaan siitä että kuvaamme aitoa, moniulotteista maailmaa. Yritysten tulee varmistaa, että luodut sisällöt eivät vahvista jo vallalla olevia haitallisia stereotypioita ja lisää epätasa-arvoa”, Suomen UN Womenin vt. toiminnanjohtaja Elina Nikulainen sanoo.

Unstereotype Alliance -jäsenyrityksistä esimerkiksi Unileverin alainen Dove on perustanut valokuva-arkiston #ShowUs, joka murtaa stereotyyppisiä käsityksiä naisista. Gillette puolestaan herätti paljon huomioita videollaan We Believe: The Best Men Can Be, jolla se toi esiin haitallisia stereotypioita miehistä.

Unstereotype Alliance ja Suomen UN Women mukana MRKTNG Dayssa 10.-11. syyskuuta 

Iris Meijer, Vodafonen globaali markkinointijohajta: Connecting for a better future – leading with purpose tiistaina 10. syyskuuta, klo 14.20

Anne Korkiakoski, Suomen UN Womenin hallituksen varapuheenjohtaja: Supporting the World’s Women – UN Women’s Work and Better Marketing,keskiviikkona 11. syyskuuta, klo 13.55.

Esimerkkejä Unstereotype Alliance -jäsenten projekteista: 

Procter & Gamble, Gillette: We Believe: The Best Men Can Be www.youtube.com/watch?v=koPmuEyP3a0
Getty Images, Dove ja Girlgaze, Project #ShowUs:https://www.gettyimages.fi/showus
Johnson&Johnson, #ProjectFreePeriod, STAYFREE: www.youtube.com/watch?v=UNpGV6bZN0E
Microsoft, 2018 Holiday Ad, Reindeer Games: https://www.youtube.com/watch?time_continue=60&v=v70Fu2WU8-w

Lisätietoja: 

www.unwomen.fi
www.unstereotypealliance.org
www.marketingfinland.fi/koulutukset-ja-seminaarit/mrktng-day/