Radikaalit ja vaihtoehtoiset ideat markkinointiviestintään -seminaari

Mainostajien Liiton seminaari 18.5.2016
#mlseminaari

Päivän tärkeimmät pointit ja opit

Seminaarin moderaattori, luova johtaja Pauli Kopu, KLOK Creative Agency
Kohti radikaaleja vaihtoehtoja

–    Markkinoinnin palettiin tuodaan koko ajan uusia kanavia, alustoja ja työkaluja. Kampanjoista ja vuosikelloista on siirrytty reaaliaikaiseen ja dataohjatuvaan markkinointiin ja reagointiin. Markkinoijille pirstaloitunut toimintakenttä tarkoittaa jatkuvaa uuden opiskelua ja ketteryyden kehittämistä.

Online-liiketoiminnan johtaja, Kati Sulin, DNA
Case DNA

Brändin tehtävä on tuntea omat ja potentiaalit asiakkaat.
–    Brändinrakentajan tehtävä on pohjimmiltaan palveluammatti: hänen tehtävänsä on ymmärtää missä kanavissa milloinkin kohdata asiakkaita ja mikä on heille kulloinkin relevanttia palvelua tai asiaa.
–    Brändinrakentajan tehtäväkenttää on saada myös oman talon sisäinen ymmärrys nousemaan siitä, millaista palvelukokemusta asiakkaille halutaan kaikissa eri kohtaamispisteissä tarjota.
–    Sisältö ilman ideaa on roskaa. Mutta myös: toteutus ilman todennettavaa tavoitetta on turhaa.
–    Kaikki radikaali tapahtuu konepellin alla. Erilaisten intressiryhmien eli heimojen tavoittamien on vielä helppoa datan avulla, mutta data yksin ei riitä: tarvitaan myös hyvää, kohdennettavaa sisältöä. Sekin on hyväksyttävä, että oma brändi ei ole kaikille kohderyhmille millään keinoin relevantti.

Reaaliaikainen asiakasanalytiikka
–    Kampanjalähdöt saattavat olla hyvä tapa rytmittää sisäistä ja kumppanien työtä, mutta liiketoiminnan on rullattava läpi vuoden ja asiakkaita on palveltava jatkuvasti.
–    Asiakaspolkuja säännöllisesti tutkimalla voi oppia paljon. Samalla asiakaspalveluhenkilöiden lukumäärällä on oltava yhä osaavampia, myyvempiä ja palvelevampia.
–    Jatkuvan vaikuttamisen maailma vaatii brändi-ihmisiltä tiukkaa osaamista: asiakaspolkujen analysointia ja datapohjaisen insightin rakentamista, jota viedään eteenpäin luovien toimijoiden kanssa. Suunnitelmia on pystyttävä iteroimaan ketterämmin asiakkaan reagoinnin perusteella. Suurin este tälle muutokselle on firmojen omat prosessit.

Perustaja Risto Kuulasmaa, Tubecon
Hyppy “epämedian” puolelle: miten tubettamisesta tulee vaihtoehtoinen valtamedia?

Brändien ei ole syytä ottaa itseään liian vakavasti, mutta tubettajat on syytä ottaa vakavasti
–    Nuorten 13-29-vuotiaiden mediankäyttö ja tubettajien katsojalukujen kasvu osoittavat, ettei kenelläkään pitäisi olla enää varaa vähättelyyn. Suomalaiset 13-29-vuotiaat katsovat YouTubea keskimäärin lähes tunnin päivässä – YouTube ja Netflix ovat painelleet jo esimerkiksi Ylen kanavien käytön ohi.
–    Tubettaminen ja sosiaalinen media ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että rosoisempi ja aidompi sisältö toimii usein hyvin. Toisaalta polarisoitumista näkyy mm. siinä, kuinka Euroviisut ovat nykyisin hiotun visuaalisuuden huipentuma.
–    Tubettamisesta tulee vaihtoehtoinen valtamedia. YouTube-heimojen määrä ja halu sitoutua sisältöön on valtava. Heimot heijastelevat suomalaisen nuoren harrastusmaailmaa.

Executive Creative Director, Santtu Parikka, Fake
Virtual reality ja 360 videot

VR-sisällöt: uusi väline, kokonaan uudet säännöt
–     VR-buumi on tuonut lisää ja edullisempia laitteita. Laitteiden yleistyminen, parempi käytettävyys ja mobiilitehojen parantuminen tuovat tullessaan paineita VR-sisällöille.
–     Elokuvakerronnan säännöt eivät enää toimi VR:ssä. Kuvan rajaus, leikkaus ja valaisu muuttuvat, kun kuvataan joka suuntaan. Tämä tarkoittaa myös sitä, että moni kuvaajan päivittäisen työn osa-alue vähenee ja painopiste siirtyy suunnitteluun.

Kyseessä ei ole katselu vaan kokemus
–    Mitä enemmän aisteja tai aistiharhoja pystytään tuomaan mukana, sitä parempia kokemuksia pystytään tuottamaan.
–    Tarinankerrontaan vaikutetaan vinkein, joilla asiakasta ohjataan katsomaan oikeaan suuntaan. Ja koska kyseessä ei ole katsominen, vaan interaktiivinen osallistuminen ja kokeminen, tarinankerronnan pitää hidastua.

Luova johtaja Jyrki Poutanen, Avaus Marketing
Yksi tarina, kymmeniä kanavia, satoja sisältöjä. Case RAY

Tämän päivän sisällöt ovat faktaa ja fiktiota, eikä niiden välillä tehdä dramaattista eroa.
–    Dokumentaarisuus tyylikeinona nousee. Nopea, elämänmakuinen asia on mielenkiintoisempaa kuin loppuun asti hiottu laatu. Säröt ja rosoisuus koukuttavat.
–    Kalliista, yksittäisiin kanaviin suunnatuista tuotannoista siirrytään kustannustehokkaaseen “sisältöpoolin”, jota voidaan hyödyntää joustavasti ja dataohjautuvasti eri kanavissa.
–    Media-allokoinnit optimoidaan sen mukaan, mikä sisältö ja kanava toimii parhaiten.
–    Markkinoijan ja hänen kumppaneidensa taitoja koetellaan, kun tuotetaan tarkkaan suunniteltua sisältöä, joka pysyy nipussa, mutta joustaa tilanteiden ja asiakkaiden reagointien mukaan.

Teksti: Anne Laakso
Annella on parinkymmenen vuoden kokemus  brändien rakentamisesta, markkinoinnista ja digiliiketoiminnasta asiakasyritysten puolelta. Tällä hetkellä Anne opettelee tekemään asioita uudella tavalla liiketoiminnan konsulttina sekä markkinoinnin ja viestinnän freelancerina.