Parempaa mainontaa verkossa – nyt globaalit standardit

Coalition for Better Ads on julkaissut globaalit ohjeet paremman verkkomainonnan tekemiseen

Adblockerit eli mainosten esto-ohjelmat löytyvät yhä useamman kuluttajan koneelta. Pääasiallisena syynä ilmiöön ovat kuluttajia verkossa ja mobiilikäytössä ärsyttävät mainosmuodot. Yleistyvä mainosten esto kostautuu lopulta myös tavallisille verkon käyttäjille, koska mainonnalla rahoitetaan mm. isojen, maksuttomien alustojen kuten Googlen ja Facebookin toiminta.

Mainostajat ja isot operaattorit alkoivat vuonna 2016 etsiä keinoja, joilla pysäytetään adblockereiden yleistyminen. Syntyi Coalition for Better Ads, digimainonnan eri osapuolien yhteenliittymä, jonka tehtävänä on tuoda alalle konkreettisia ratkaisuja. Aiemmin Euroopan  ja USA:n markkinoita koskeneet ohjeet huomioivat nyt myös Aasian, Latinalaisen Amerikan ja Afrikan markkinat.

Better Ads Standards on yhteenliittymän ohjeistus mainonnan eri osapuolille. Se perustuu tutkimuksiin, joissa on selvitetty mikä verkon mainonnassa käyttäjiä ärsyttää. Tutkimuksissa on ollut mukana yli 66 000 kuluttajaa ympäri maailmaa.

Vuoden 2017 alussa adblocker-ohjelma löytyi jo yli 600 miljoonasta päätelaitteesta, koskien noin 11 prosenttia kaikista verkon käyttäjistä. “Tämä ei ole kenenkään etu. Mainostajille adblockerit tarkoittavat luonnollisesti vaikeammin tavoitettavia kohdeyleisöjä”, sanoo Mainostajien Liiton Riikka-Maria Lemminki.

Stefan Loerke, mainostajien kattojärjestön WFA:n toimitusjohtaja toteaa: “Kuluttajat ympäri maailmaa ovat antaneet selvän viestin heitä ärsyttävistä verkon mainosmuodoista. Menestyvät brändit vastaavat tähän huutoon valitsemalla paremmat käytännöt markkinoinnissaan.”

Coalition for Better Ads  kehottaa toimialan järjestöjä ja yrityksiä ottamaan globaalit ohjeistot käyttöön ja tiedottamaan niistä omissa kanavissaan.