Markkinoinnin trendejä 2018

MAINOSTAJA-lehti kysyi neljältä kotimaiselta markkinoinnin asiantuntijalta heidän näkemyksiään merkittävimmistä markkinoinnin trendeistä vuonna 2018?

 

1. Kohdennettu sisältö AI- ja automaatiohöysteellä

”Kohdennettu sisältö kuulostaa terminä jo kuluneelta, mutta vasta nyt teknologia alkaa olla valmista. Tekoälyllä rikastetut ohjelmistot ja markkinoinnin automaatio tuovat todella kutkuttavia mahdollisuuksia sisällön kohdentamiseen ja big datan hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Tästä hyötyy paitsi markkinoija, myös tiedon vastaanottaja.”

Samuli Tursas, CEO, Partner
Koodiviidakko

 

2. Brändilupaukseen kytketty vastuullisuus

”Markkinoinnin sisällöissä brändilupaukseen kytketty vastuullisuus tulee näkymään entistä enemmän. Vaikka toisaalta asiakkaat arvostavat erityisesti yksilöllisiä palvelukokemuksia, he haluavat myös kytkeä henkilökohtaiset valintansa yhä enemmän osaksi laajempaa filosofiaa, tai esimerkiksi juuri vastuullisuutta. Markkinoinnin toteutukseen liittyen teknologian ja etenkin automaation tarjoamat mahdollisuudet vahvistuvat varmasti.”

Pauliina Ulkuniemi, markkinoinnin professori
Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu

 

3. Myynnin ja markkinoinnin yhteispelin parantaminen

”Markkinoinnin tehtävä on tuottaa myynnille sellaisia myyntiliidejä, joita myynti voi viedä eteenpäin tehokkaasti. Tämä edellyttää, että markkinointi seuraa yhdessä myynnin kanssa, miten hyvin kustakin kanavasta tulleet liidit päätyvät lopulta kauppaan. Ohjelmistot, jotka yhdistävät CRM:stä saatavaa tietoa markkinointijärjestelmissä olevaan tietoon, tulevat olemaan kovassa nosteessa.”

Pekka Koskinen, CEO
Leadfeeder

 

4. Markkinoinnista puuttuu agenda

”Kiinnostavin trendi on se, että markkinoinnista puuttuu vahva agenda. Keskustelu pirstoutuu asiakaskokemuksen, palvelumuotoilun, automaation ja markkinointiviestinnän siiloihin. Puhe mainonnan ympärillä tuntuu antiikkiselta.”

Ville Tolvanen, toimitusjohtaja
Digitalist

 

 

Lue koko artikkeli vuoden 2018 markkinointitrendeistä täällä