Mainospetokset yhä digimedian riesana

Tuoreen selvityksen mukaan ei-validoitu inventaari on yhä merkittävä ongelma ohjelmallisessa ostamisessa. Mediainvestoinneista suuri osa menee mainospetosten tuottajille.

Viime kuussa Guardian US, MightyHive ja Google selvittivät,  miten avoimilta markkinoilta ja toisaalta validoidusta inventaarista ostetut ohjelmallisen ostamisen kampanjat toimivat suhteessa mainospetoksiin (ad fraud). Kävi ilmi, että avoimilla markkinoilla mainospetos oli hyvin tavallista. Peräti 72 % avoimilta markkinoilta ostetusta videomainonnasta oli selvityksen mukaan vilpillistä.

Validoitu (Authorized Digital Sellers – ads.txt*) kampanja sen sijaan toi tässä selvityksessä kaikki mainostulot julkaisijalle. Monissa aiemmissa selvityksissä on ilmennyt,  että markkinoilla on ostettavissa todennettuun inventaariin verrattuna moninkertainen määrä ei-validoitua inventaaria.

Artikkelin mukaan yksi  merkittävä syy tähän on, että monet brändit eivät ole vielä halukkaita panostamaan riitttävästi inventaarin läpinäkyvyyteen (transparency) ja laatuun.

 

Lähde: eMarketer

 

*Katso lisää aiheesta Authorized Digital Sellers ads.txt