Mainos väärässä ympäristössä vahingoittaa brändiä

Tuoreen tutkimuksen mukaan kuluttajat uskovat enimmäkseen mainosten sijoittelun olevan tarkoituksellista eikä sattumanvaraista.

Brand safety on vaarassa, kun mainos esitetään loukkaavassa, epäasiallisessa tai ristiriitaisessa mediaympäristössä. Tutkimuksen tällaisista esimerkkeinä olivat mm.  artikkeli kouluampumisesta, onnettomuusuutisen vieressä oleva automainos ja limonadimainos diabetesjutun yhteydessä.

Tutkimuksessa selvisi muun muassa, että kuluttajien ostohalukkuus väheni huomattavasti, kun brändin mainos oli sijoitettu kuluttajaa loukkaavaan tai muuten kontekstiltaan arveluttavaan paikkaan.

Alimman mediahinnan metsästyksellä voi tutkimustulosten perusteella olla haitallisia ja pitkävaikutteisia seurauksia brändin maineelle. Tutkimuksen sanotaan olevan ensimmäinen laaja selvitys, jossa on mitattu mainosten sijoittelun konkreettisia vaikutuksia brändimielikuvaan ja ostohalukkuuteen.

Lue lisää:  The Brand Safety Effect

 

Lähde: WARC