ISBAn uudet ohjeet vaikuttajamarkkinointiin

Ison-Britannian mainostajien edunvalvoja ISBA on julkistanut uudet sopimusmallit vaikuttajamarkkinointiin.

Nopeasti maailmalla kasvava vaikuttajamarkkinointi on saanut saarivaltiossa uudet ohjeet markkinoijille, toimistoille ja vaikuttajille. Niissä keskeisiä tarkistettuja sopimuskohtia ovat mm. keinotekoiset seuraajat (fake followers), muut huijaukset ja salassapidon säännöt. Vaikuttajilta edellytetään ohjeissa tiukempaa sitoutumista, mm. torjumaan bottien avulla aikaansaatua keinotekoista liikennettä sekä tarkkuutta alan käytäntöjen noudattamisessa.

ISBAn sopimusmallit ovat jäsentemme käytettävissä. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on parhaillaan uusimassa suomalaista vaikuttajamarkkinoinnin ohjeistusta.

 

Lähde: isba.org.uk