Elisa on Vuoden Brändinrakentaja

Mainostajien Liiton Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus annetaan markkinointiviestinnässään esimerkilliselle jäsenyritykselle. Vuoden 2016 Brändinrakentajaksi valittiin ElisaPalkinnon vastaanotti toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila.

Miten yritys on onnistunut suunnitelmallisessa ja pitkäjänteisessä brändinhallinnassa? Onko se kehittänyt alaa uudenlaisella ajattelulla, toteuttanut omaperäistä mediavalintaa ja saavuttanut markkinointiviestinnälle asetetut tavoitteensa? Muun muassa näihin asioihin Mainostajien Liiton hallitus kiinnittää huomiota valitessaan Vuoden Brändinrakentajaa. Tänä vuonna Elisa täytti kriteerit.

Elisan pitkäjänteinen brändistrategia on tehnyt yrityksestä valtakunnallisen markkinajohtajan. Brändilupaus ”uusia fiksuja tapoja tehdä tuttuja juttuja” on johdettu yrityksen strategiasta ja huomioidaan kaikessa Elisan toiminnassa – kun kehitetään edistyksellisiä ja elämyksellisiä palveluita tai halutaan tarjota asiakkaiden rahalle vastinetta. Tekemistä ei kuitenkaan tehdä tiukkapipoisesti.

– Erittäin ansiokasta Elisan markkinoinnissa on ollut, että viihteellisetkin kampanjat rakentavat johdonmukaisesti brändiä, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Elisan vuoden 2014 brändiuudistus ja 2015 aloitettu Hintasaarnaajat-konsepti ovat nostaneet sen selkeästi kilpailijoiden ohi mainonnan ja ostopreferenssien mittareilla. Hintasaarnaajat-konsepti on pitkäkestoinen ja moniulotteinen kampanja, joka hyödyntää useita eri kanavia. Kampanja saavutti myös täysin uuden mainoskanavan, kun hintasaarnaajat seikkailivat JVG:n musiikkivideolla.

– Markkinoinnilla ja markkinointiviestinnällä on suuri rooli brändin arvon kasvattamisessa ja liiketoimintatavoitteiden saavuttamisessa. Sen tulee olla kiinteä osa yrityksen agendaa ja tapahtua liiketoiminnan ytimessä. Menestyksekäs brändi rakennetaan pitkäjänteisesti, järjestelmällisesti ja ennen kaikkea asiakaslähtöisesti läpi organisaation. Ei ole myöskään huono asia, että se tehdään asiakkaita viihdyttävällä ja palkitsevalla tavalla, mikä nousee puheenaiheeksi, Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila toteaa.

Tavaramerkkeihin ja muihin aineettomiin oikeuksiin erikoistunut Berggren Oy Ab oli mukana Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen saajan valinnassa. Se antoi arvionsa shortlistayritysten brändejä tukevien tavaramerkkien valinnasta ja yhdistelemisestä, oikeaoppisesta käytöstä sekä oikeuksien tarkoituksenmukaisesta suojaamisesta.

Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus julkistettiin Mainostajien Liiton Mainontapäivässä 13.9.2016.
Aiemmin tunnustuksen ovat saaneet mm. Finlayson, Raision Elovena, Fiskars ja Sinebrychoffin olutmerkki Karhu.