Älypakkaukset nopeuttavat kauppaa – ­ja luontokin kiittää

 

 Pakkaus saa jatkuvasti uusia tehtäviä. Enää ei riitä, että se suojaa tuotetta ja houkuttelee ostamaan. Siitä on tullut myös tärkeä kommunikaatioväline.

Stora Enson älypakkausliiketoiminnasta vastaava johtaja Juha Maijala muistuttaa logistiikan tärkeydestä pakkauksen elinkaaren eri vaiheissa.

– On totta, että kuluttaja ei halua kuluttaa aikaansa myymälässä hyllyn äärellä NFC- ja QR-koodeja hyödyntämässä. Sen sijaan hänelle on tärkeää, että asiointi tehdään hänelle kaupassa helpommaksi ja nopeammaksi. Älypakkaukset auttavat muuttamaan ostoprosessin kaupassa nopeaksi digitaaliseksi ostovirraksi.

Tämä helpottaa sekä kuluttajaa että kauppaa. Jos kyse on monimutkaisemmasta tuotteesta kuin kahvi- tai muropakkauksesta, esimerkiksi jostain toiminnallisesta laitteesta, kuluttaja paneutuu siihen syvällisemmin, jolloin älypakkaus antaa hänelle tarpeellista tietoa ja ohjeita. Markkinoijan ja asiakkaan välille syntyy vuoropuhelua.

­ – Kun markkinoija toimittaa kuluttajalle materiaalia juuri tietystä tuotteesta, hän saa samalla itse tietoa ostajasta. Pakkauksen kautta tuleva kommunikaatio tarjoaa siten markkinoijalle arvokasta tietoa, Maijala huomauttaa.

Tällaisen kommunikaation merkitys korostuu verkkokaupassa ja Maijalan mukaan jatkossa entistä enemmän miehittämättömissä, automaattikassoilla varustetuissa myymälöissä.

– Älypakkauksissa keskitytään logistiikan tehostamiseen, menekin ennustamiseen ja saamaan yksilöllistä tietoa tavaravirroista. Se taas antaa yksilöllistä tietoa valmistusta ajatellen; kuinka paljon tuotteen valmistamisessa tarvitaan raaka-aineita, jne.

Pakkausten ja tuotteiden älykäs seuraaminen hyödyttää näin myös ympäristöä, kun raaka-aineita ja pakkausmateriaalia ei tuhlata turhalla valmistuksella, eikä pakkauksia kuljetella tarpeettomasti paikasta toiseen.

 

Teksti: Marja-Liisa Kinturi