AdProfit -voittajat ovat Paulig, HSL ja Syöpäsäätiö

Mainonnan tuloksia mittaavan AdProfit 2014 -kilpailun voittajat julkistettiin 25. maaliskuuta. Vuoden parhaana lanseerauksena palkittiin Pauligin Presidentti Special Blend 2014. Vuoden paras kampanja -sarjan voitti HSL:n Voita joukkoliikenteen pelkosi ja kunniamaininnan sai Vepsäläisen Hästens Limited. Vuoden parhaaksi yhteiskunnalliseksi kampanjaksi valittiin Syöpäsäätiön Roosa nauha. Tilaisuudessa palkittiin myös juniorisarjan parhaat sekä Vuoden paras briiffaaja.

VUODEN PARAS LANSEERAUS
Gustav Paulig / Vuoden loppuunmyydyin lanseeraus – Presidentti Special Blend 2014
Ylituomaristo: ”Kampanjan mediabudjetti oli tasapainoinen ja esitetyt luvut kaupallisesti erinomaisia. Panostuksia oli tehty myös kaupan eikä vain kuluttajien suuntaan. Idea vuosikertakahvista on yksittäisenä ajatuksena erinomainen tuotetason oivallus.”

Pauligin kampanjan toteuttivat SEK & GREY ja Toinen PHD.

VUODEN PARAS KAMPANJA
HSL Helsingin seudun liikenne / Voita joukkoliikenteen pelkosi
Ylituomaristo: “Koko AdProfit-kilpailun idea lähtee siitä, että markkinoinnilla pystytään tekemään tulosta. HSL:n kampanja oli ylituomariston mielestä siitä suorastaan kouluesimerkki ja ilo lukea. Tulos oli kiistatta loistava.”

HSL:n kampanjan toteuttivat 358 ja Dagmar.

KUNNIAMAININTA
Vepsäläinen: Hästens limited
Ylituomaristo: ”Lähtötilanne oli haastava. Mainostoimisto oli aloitteellinen, ja mm. tuotteen ilmeen kohentamisella ja Special Edition -kampanjoinnilla tilanne saatiin nopeasti hallintaan. Tämä edellytti vahvaa keskinäistä luottamusta, mikä ylituomariston mielestä ansaitsi kunniamaininnan.”

Vepsäläisen kampanjan toteutti hasan & partners.

VUODEN PARAS YHTEISKUNNALLINEN KAMPANJA
Syöpäsäätio, Roosa nauha -kampanja 2014

Ylituomaristo: “Roosa-nauhan ilmeen tuoreuttamisella se pyrittiin liittämään kiinteämmin Syöpäsäätiön brändiin ja samalla kasvattamaan keräystuottoa. Ylituomaristo kiitti kampanjan vahvaa yhdessä tekemisen meininkiä, mikä auttoi nostamaan saavutetut tulokset kolminkertaisesti yli asetetun tavoitteen.”

Roosa nauha -kampanjan toteutti dynamo & son.

JUNIORISARJA
AdProfitin juniorisarjaan osallistuneet nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat Kansallismuseon briiffin pohjalta kampanjaehdotuksen ”Miten saada lisää nuoria aikuisia Kansallismuseoon?”
Juniorisarjan voittivat Jenni Luoma ja Katri Pakula. Toiseksi tulivat Miikka Vento ja Roope Sandberg, G-Works ja kolmanneksi Laura Hedman ja Hanna Kilpinen, ToinenPHD. Kunniamaininnan saivat Joel Lindgren, Mainostoimisto Vastavirta sekä Heidi Törmikoski ja Henna Perkkiö, Isobar.

VUODEN PARAS BRIIFFAAJA
Vuoden paras briiffaaja -sarja korostaa hyvän briiffin ja saumattoman markkinoinnin suunnittelun merkitystä. AdProfit-historian toisen tittelin sai viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink, HSL Helsingin seudun liikenne.

Tuomarointi
Ammattilaissarjojen shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa. Lopullisen ratkaisun teki ylituomaristo: Kari Eilola, Bob the Robot; Pekka Kivimaa, Kuulas Research Agency; Elina Kukkonen, Kauppalehti; Lasse Mitronen, Aalto-yliopisto; Timo Ronkainen, Carat Finland ja Anna Salmi, Aurinkomatkat. Ylituomariston puheenjohtajana oli Mainostajien Liiton hallituksen jäsen, toimitusjohtaja Elisa Markula, Gustav Paulig. Ylituomaristo jääväsi itsensä omien kampanjoiden käsittelystä.
AdProfit-kilpailun järjestää Mainostajien Liitto yhteistyökumppaneinaan Aalto-yliopisto, Kauppalehti, Markkinointi & Mainonta ja Kansallismuseo.

AdProfit on mainostajien aloitteesta perustettu, tuloksellisuutta mittaava markkinointiviestinnän kilpailu. Siinä korostuu mainostajan ja mainostoimiston tiiviin yhteistyön merkitys ja yhteistyöllä saavutetut tulokset. Kilpailutöitä arvioitaessa huomioidaan kampanja osana laajempaa liiketoiminnallista kokonaisuutta ja strategiaa.

[button link=”http://www.adprofit.fi/”] Lue lisää[/button]