Juniorisarjan palkittuja
Mainonnan tuloksia mittaavan AdProfit 2015 -kilpailun voittajat julkistettiin 28. huhtikuuta. Vuoden parhaana lanseerauksena palkittiin Fazer Alku – puuro ei ole enää entisensä. Vuoden paras kampanja -sarjan voitti Elisan Hintasaarnaajat. Kunniamaininnan sai Metsä Wood Plan B. Vuoden parhaaksi yhteiskunnalliseksi kampanjaksi valittiin Syöpäsäätiön Roosa nauha. Tilaisuudessa palkittiin myös Vuoden paras briiffaaja sekä juniorisarjan parhaat.
VUODEN PARAS LANSEERAUS
Fazer Leipomot: Puuro ei ole enää entisensä – Fazer Alku
Ylituomaristo: Fazer uudisti puuron roolin. Fazerin Alku-brändin onnistunut laajennus kilpailtuun puurokategoriaan sai hyvän markkinaosuuden omaleimaisilla ja hyvillä tuotteilla. Katteet per kilo ja kaupallinen tulos ovat omaa luokkaansa. Lanseeraussarjan selkeä ja puhdasoppinen voittaja.
Fazer Leipomoiden kampanjan toteuttivat SEK & GREY ja Dagmar.
VUODEN PARAS KAMPANJA
Elisa: Hintasaarnaajat
Ylituomaristo: Kampanja sisälsi kaikki markkinoinnin perusainekset. Bulkkituotteesta on tehty merkkitavaraa. Monipuolinen, pitkäkestoinen ja hyvin toteutettu konsepti, joka osoitti mikä arvo on markkinointi-investoinnilla, kun itse tuotteet ovat kaikilla toimijoilla samankaltaisia. Esimerkillisesti tehty dokumentaatio, joka ei jättänyt tuomaristolle kysymyksiä avoimeksi.
Elisan kampanjan toteuttivat Bob the Robot ja Virta Helsinki.
KUNNIAMAININTA
Metsä Wood: Metsä Wood Plan B
Ylituomaristo: Metsä Woodin hieno oivallus ansaitsee kunniamaininnan. Referenssien sijasta valta annettiin mielikuvitukselle ja näytettiin, miten muutamat maailman tunnetuimmista rakennuksista olisi voitu rakentaa puusta. Hyvä kohderyhmäajattelu ja oivaltava toteutus.
Metsä Woodin kampanja toteuttivat hasan & partners ja SEK Public.
VUODEN PARAS YHTEISKUNNALLINEN KAMPANJA
Syöpäsäätiö: Käsi sydämellä. Roosa nauha 2015
Ylituomaristo: Roosa nauhan tavoitteet sekä tulokset ovat selkeät, mikä on usein yhteiskunnallisia hankkeissa haaste. Toimenpiteet on tehty tunteisiin vaikuttavasti ja oikealle kohderyhmälle. Kampanja osoittaa, mitä johdonmukainen ja pitkäjänteinen markkinointi voi yhteiskunnallisissa hankkeissa saada parhaimmillaan aikaan.
Roosa nauha -kampanjan toteutti dynamo&son.
VUODEN PARAS BRIIFFAAJA
Vuoden paras briiffaaja -sarja korostaa hyvän briiffin ja saumattoman markkinoinnin suunnittelun merkitystä. AdProfit-historian kolmannen tittelin sai markkinointijohtaja Tomi Wirtanen, Elisa kuluttajaliiketoiminta.
JUNIORISARJA
AdProfitin juniorisarjaan osallistuneet nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat kampanjaehdotuksen Alkon briiffin pohjalta: Alkon vastuullisuustyö uudelle tasolle, uudella tavalla – tunnettuuden nostaminen ja kuluttajien osallistaminen.
Juniorisarjan voittivat Janna Timonen ja Ada-Maria Wäck. Toiseksi tulivat Henna Perkkiö ja Heidi Törmikoski ja kolmanneksi Anni Turunen ja Laura Ylä-Ajos. Kunniamaininnan saivat Anna-Kaisa Anttonen ja Sebastian Örn sekä Linda Jakobsson ja Kalle Wallin.
Tuomarointi
Ammattilaissarjojen shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa. Lopullisen ratkaisun teki ylituomaristo: Juha Aalto, Taloustutkimus; Elina Kukkonen, Alma Mediaratkaisut; Tommi Laiho, FOLK; Antti Leino, Zeeland Family; Lasse Mitronen, Aalto-yliopisto ja Tommi Tervanen, Kotipizza Group. Ylituomariston puheenjohtaja on Mainostajien Liiton hallituksen jäsen Veli-Pekka Ääri, SOK. Ylituomaristo jääväsi itsensä omien kampanjoidensa käsittelystä.
AdProfit-kilpailun järjestää Mainostajien Liitto yhteistyökumppaneinaan Aalto-yliopisto, Alko, Alma ja Markkinointi&Mainonta. AdProfit on mainostajien aloitteesta perustettu, tuloksellisuutta mittaava markkinointiviestinnän kilpailu. Siinä korostuu mainostajan ja mainostoimiston tiiviin yhteistyön merkitys ja yhteistyöllä saavutetut tulokset. Kilpailutöitä arvioitaessa huomioidaan kampanja osana laajempaa liiketoiminnallista kokonaisuutta ja strategiaa.