AdProfit-kilpailun voittajat: Tokmanni, Hartwall ja Suomen Mielenterveysseura

AdProfit 2018 -kilpailun voittajat julkistettiin 29.5.2019.  AdProfit on mainonnan tuloksellisuutta mittaava kilpailu, jossa korostuu mainostajan ja toimistokumppanin tiiviin yhteistyön merkitys sekä yhteistyöllä saavutetut tulokset.

Kilpailutöitä arvioitaessa huomioidaan kampanja osana laajempaa liiketoiminnallista kokonaisuutta ja strategiaa. AdProfit 2018 -kilpailun järjesti Mainostajien Liitto yhteistyökumppaneinaan Aalto-yliopisto, Kotipizza Group ja Coptersafety. Varsinaisen kilpailusarjan voittajatyöt ovat:

VUODEN PARAS LANSEERAUS

Tokmanni, BRÜCKE-työkalubrändi

Kampanjan toteuttaja: Bob the Robot

Tuomariston arvio:

Syvään ymmärrykseen ja käsitykseen pohjautuva systemaattinen tapa toimia sai tuomaristolta paljon kiitosta. Lisäksi tässä kampanjassa tavoitteet ja toteutus olivat hyvin selkeät. Kampanjan taustalla oli erittäin hyvä idea ja tulokset todistivat syvän markkinointiymmärryksen. Tämä oli aito 360-työ, jossa myös arvioitiin itse tuotetta. Kampanjasta kävi ilmi johdonmukaisesti rakennettu brändi ja markkinointi.

KUNNIAMAININTA

Elokuvayhtiö Suomi, Uusi Tuntematon

Kunniamaininta annettiin lanseerauksesta yhteistyön taidon suunnannäyttäjänä.

VUODEN PARAS KAMPANJA

Hartwall: Vuoden harmain päivä

Kampanjan toteuttaja: Bob the Robot

Tuomariston arvio: Hartwallin kampanja oli hieno kokonaisuus ja esimerkki siitä millainen kampanja voi olla, kun lähdetään innovatiivisesti miettimään markkinointia – Lonkeron juojista tehtiin heimo. Vuoden harmain päivä sai myös kansainvälistä huomiota ja tuki Suomi-brändin viemistä maailmalle. Irlantilaiset pukeutuvat vihreään, suomalaiset harmaaseen oli loistava oivallus. Kampanjan tekijöillä oli sormi kansan pulssilla – kampanja herätti tunteita ja yhdisti Suomen kansaa. Pisteitä kampanja sai selvistä mittareista, toistettavuudesta sekä kansainvälisestä menestyksestä.

KUNNIAMAININTA

HOK-Elanto: Alepa Korttelitoive

Toteuttajat: SOK Media ja Carat Finland

Kunniamaininta annettiin uudesta luovasta ideasta osallistuttaa asiakasta.

 VUODEN PARAS YHTEISKUNNALLINEN KAMPANJA

Suomen Mielenterveysseura: #mitäkuuluu

Toteuttaja: Bob the Robot

Tuomariston arvio: Hieno ja helposti lähestyttävä kampanja, jossa vaikuttajat tekivät hyvää. Kampanja käsitteli vaikeaa aihetta ja sai ihmiset aidosti mukaan jakamaan omia kokemuksiaan. Kampanja oli oivaltava pitkäjänteinen kampanja, joka nousi puheenaiheeksi. Erityisen vaikuttavaa oli nollabudjetilla saavutetut  tulokset. Suomen Mielenterveysseuran kampanja todisti, että markkinoinnilla pystyy hyvällä strategialla taistelemaan yhteiskunnallisia haasteita vastaan ja tekemään hyvää.

KUNNIAMAININTA

Suomen Syöpäsäätiö, meissä on voimaa

Kunniamaininta annettiin jatkuvuudesta ja kyvystä uusiutua joka vuosi.

JUNIORISARJA

AdProfitin Juniorisarjaan osallistuneet nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat rekrytointikampanjan nuorille Kotipizza Groupin briefin pohjalta.

  1. sija Ilona Aaltonen & Oliver Järvinen, Turun Ammattikorkeakoulusta.
  2. sija Elina Mäentaka & Anniina Palminen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  3. sija Hanna Alakantola & Aino Hukari, Turun Ammattikorkeakoulu.

Kunniamaininnan saivat

Alex Hartikainen & Mete Tikka, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu sekä
Idaliina Karppanen, Julia Suvisalmi & Lotta Rantasalo, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk

 

Lisätietoja:

Ylituomariston puheenjohtaja, Kati Sulin, puh. 044 044 3000
Riikka-Maria Lemminki, Mainostajien Liitto puh. 040 578 1974.

www.adprofit.fi

 

Mainostajien Liitto edustaa markkinoijia ja brändinrakentajia. Noin 400 jäsenyrityksemme panostukset ovat 80 prosenttia markkinointiviestinnän panostuksista Suomessa. Monipuoliset neuvontapalvelumme, julkaisut ja verkostoitumistapahtumat auttavat jäseniämme menestymään. Olemme myös eturivissä kehittämässä hyvää kauppatapaa, vastuullista markkinointia sekä markkinoinnin tehokkuutta Suomessa.