Vaikuttavaa markkinointia

Peter Degerman Kuvat

Markkinoinnin vakiosanastoon on uinut termi ”vaikuttajamarkkinointi”. Mutta ainahan markkinoinnin tavoitteena on ollut vaikuttaminen, onko tässä jotain uutta?

– No, markkinathan ovat muuttumassa, vastaa tutkimusmatkailija, seikkailija ja valokuvaaja Patrick ”Pata” Degerman.

Degerman on yksi kansainvälisen matkahakusivusto Momondon vaikuttajista. Yritys kokosi maaliskuussa satapäisen joukon bloggaajia, tubettajia ja instagrammaajia Helsingin Ruoholahteen.

– Kun lähdin viime reissulle Etelämantereelle, julkaisimme sieltä verkossa kuvia ja tarinoita. Niitä klikkasi hiukan vajaat 30 miljoonaa yksittäistä henkilöä, koska he pitivät sisältöä niin mielenkiintoisena, Degerman kertoo. Hän uskoo, että jatkossa mainokset ovat miltei poikkeuksetta aitoja tarinoita videon, tekstin tai kuvan muodossa

– Video on tässä suhteessa lyömätön, sillä nykynuoret eivät enää juurikaan lue. He katsovat videoita, koska se on niin paljon helpompaa, Pata Degerman arvioi.

– Monet yritykset toivovat nyt löytävänsä yhteistyöhön sellaisia vaikuttajia, jotka jakavat yrityksen arvomaailman ja sopivat yrityksen brändiin. Tällaisten vaikuttajien löytäminen ja hyödyntäminen markkinoinnissa on nyt valtavassa buumissa, ja mekin haluamme tehdä sopivien vaikuttajien kanssa ehdottomasti enemmän yhteistyötä kuin tähän asti, sanoo Momondon Suomen markkinointipäällikkö Jenna Perus.

Yritys valitsee itse ne vaikuttajat, joiden kanssa se haluaa tehdä yhteistyötä. Yhteistyöstä tulee kertoa selvästi vaikuttajien tuottamissa sisällöissä. Kaikkien osapuolien on syytä kertoa omille yleisöilleen, asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen, että kyse on sisältömarkkinoinnista.

 

Teksti: Marja-Liisa Kinturi