AdProfit-voittajat ovat Fazer Sirkkaleipä, Altia Koskenkorva ja Plan

Markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavan AdProfit 2017 -kilpailun voittajat julkistettiin 8.5. PING Festivalin yhteydessä. Vuoden parhaana lanseerauksena palkittiin Fazer Sirkkaleipä. Vuoden paras kampanja -sarjan ykkönen oli Altian Koskenkorva – Vodka from a village. Tässä sarjassa kunniamaininnan sai Finavian #LIFEINHEL. Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja oli Plan International Finlandin 7 miljoonaa lapsiäitiä vuosittain. Voittajat palkittiin myös Juniorisarjassa, jossa alla 30-vuotiaat suunnittelivat kampanjan Valion briiffin pohjalta.

Tarkemmat tiedote ja kuvia voittajatöistä www.adprofit.fi.

VUODEN PARAS LANSEERAUS
Fazer Leipomot: Fazer Sirkkaleipä

Fazer Leipomot voitti kolmatta kertaa peräkkäin AdProfit-lanseerussarjan.
Ylituomaristo: Monella tasolla onnistunut lanseerauskampanja. Iso yritys osoitti pystyvänsä toimimaan nopeasti ja ketterästi ja reagoimaan ajankohtaiseen keskusteluun. Fazer on pyrkinyt systemaattisesti nostamaan leivän arvostusta ja luomaan innovatiivista brändimielikuvaa myös kansainvälisellä tasolla. Hieno saavutus ja osa pitkäjänteistä työtä.

Toteuttajina olivat SEK ja Dagmar.

VUODEN PARAS KAMPANJA
Altia: Koskenkorva – Vodka from a village

Ylituomaristo: Vanhalla brändillä on aina haasteita uudistua. Taustalla ja vahvuutena Koskenkorvalla on aito tarina, jonka tunteeseen ja voimaan tässä on luotettu. Paukut on pantu sen varaan. Tavoitteet ja mittarit ovat kunnossa, ja myynti on kehittynyt hyvin. Pienillä panostuksilla on saatu yllättävänkin paljon aikaan.

Toteuttajana oli Bob the Robot.

KUNNIAMAININTA
Finavia/Helsinki Airport: #LIFEINHEL

Ylituomaristo: Rohkea idea ja huikea toteutus, mutta ei ennennäkemätön. Uutta oli ennen kaikkea se, että toteuttajana oli lentoasema, joka pyrki näin parantamaan Suomi-mielikuvaa. Ylituomaristo kiitteli hienoa oivallusta, nopeaa reagointia ja rohkeaa toteutusta. Kampanjan mittarit olivat kuitenkin pääosin mediamittareita, eivät liiketoimintamittareita, joten kampanjan vaikutusta liiketoimintaan on vaikea arvioida.

Toteuttajina olivat TBWA\Helsinki ja Dagmar.

VUODEN PARAS YHTEISKUNNALLINEN KAMPANJA
Plan International Finland: 7 miljoonaa lapsiäitiä vuosittain

Ylituomaristo: Huikean hieno idea ja toteutus! Erittäin yllättävä näkökulma aiheeseen. Tavoitteena oli, että 12-vuotiaille ei tarvitsisi myydä yhtään äitiysvaatetta. Kuva kertoo vahvasti ja oivaltavasti, mistä on kyse. Rohkea ja ajatuksia herättävä kampanja nostaa aina esiin myös soraääniä. Asiat on tehty aidosti ja tunteita herättävästi, ja tulokset ovat loistavia. Pitkäaikaisten lahjoittajien määrää kasvatettiin 40 prosentilla, ja kampanja laajeni myös ulkomaille.

Toteuttajana oli hasan & partners ja Dagmar.

JUNIORISARJA
AdProfitin Juniorisarjaan osallistuneet nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat kampanjaehdotuksen Valion briiffin pohjalta: Miten tehdä täysin tuntemattomasta Valio-brändistä haluttu Espanjan markkinalla?

Valion valitsemat Juniorisarjan voittajat ovat Venla Anttila, Turun ammattikorkeakoulu ja Tommi Selander, ID BBN. Toiseksi tulivat Eetu Myllyveräjä ja Emilia Raatikainen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu sekä kolmanneksi Oona Luostarinen ja Iina Sarkama, Orange Advertising. Kunniamaininnan saivat Wilma Isokääntä ja Pauliina Tienpää, Turun ammattikorkeakoulu sekä Melissa Kuitunen ja Julia Mäntymäki, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.

Tuomarointi
Ammattilaissarjojen shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa. Ylituomariston puheenjohtajana tänä vuonna oli Mainostajien Liiton hallituksen puheenjohtaja, Bernerin toimitusjohtaja Antti Korpiniemi. Muut jäsenet ovat Kati Haapakoski, Markkinointi&Mainonta; Sari Haavisto, Salomaa Yhtiöt; Nermin Hairedin, Dentsu Aegis Network; Lasse Mitronen, Aalto-yliopisto; Kati Nurminen, Kopla ja Tommi Tervanen, Kotipizza Group.

AdProfitin järjestää Mainostajien Liitto yhteistyökumppaneinaan Aalto-yliopisto, Alma, Markkinointi&Mainonta ja Valio.

Lisätietoja:

Ylituomariston puheenjohtaja, Mainostajien Liiton hallituksen puheenjohtaja, Antti Korpiniemi, p. 050 551 3720
Anneli Seitsonen-Ceder, Mainostajien Liitto p. 040 535 3949

www.adprofit.fi

Voittajien kampanjakuvia ladattavissa:

Fazer
http://www.fazergroup.com/pictures Valitse: ’Media_Press’ ja ’Fazer Sirkkaleipä’

Altia

Finavia