Mainostajan tekijänoikeusopas (2009)

25,00 

Kenellä on oikeudet mainokseen ja nauttiiko mainos tekijänoikeudellista suojaa? Miten puuttua, jos toinen mainostaja jäljittelee mainosta tai tuotepakkauksia?

Mainostajan tekijänoikeusopas antaa perustiedot markkinointiviestintään liittyvistä tekijänoikeuksista mainostajille, mainonnan suunnittelijoille sekä muille alan ammattilaisille ja opiskelijoille.

Perusteellisesti uudistetussa oppaassa (ilm. 3.9.2009) on otettu huomioon tekijänoikeuslain muutokset. Päivitettyjen tekstiosien ja liitteiden lisäksi oppaassa on kokonaan uusittu osio pakkausten suojaamisesta ja uutta on myös internetin linkityksiin ja hakukonemarkkinointiin liittyvä osio.

Mukana on runsaasti aihetta valaisevia oikeuden päätöksiä sekä markkinaoikeuden ja tekijänoikeusneuvoston ratkaisuja. Kirjan liitteenä on mm. tekijänoikeuslain ja -asetuksen lisäksi arvokkaita sopimusmalleja: tekijänoikeuksien luovutus- ja käyttöoikeussopimus, mainostoimistosopimus, mainosvalokuvasopimus ja mainoselokuvan tuotantosopimus.

Hintaan lisätään alv 10% ja postituskulut.

ISBN 978-952-5262-35-3

Osasto:

SISÄLLYSLUETTELO

Johdanto

1 Tekijänoikeudellinen suoja
Teoslajit
Teoskynnys
Tekijänoikeus ei ole rekisteröitävissä
Tekijänoikeus syntyy luonnolliselle henkilölle
Tekijänoikeudet työsuhteessa

2 Muunnelma, kokoomateos tai yhteisteos
Idea ei saa tekijänoikeudellista suojaa

3 Tekijän oikeudet
Taloudelliset ja moraaliset oikeudet

4 Tekijänoikeuden voimassaolo

5 Valokuvat
Luvat valokuviin ja kuvattaviin kohteisiin
Lupa valokuvattavalta henkilöltä
Lupa teosten valokuvaamiseen

6 Muita lähioikeuksia
Esittävän taiteilijan oikeudet
Äänitteiden valmistajien oikeudet
Radio- ja televisiolähetysten suoja
Multimediateosten tekijänoikeussuoja

7 Tekijänoikeuden siirtyminen
Kokonaisluovutus
Käyttöoikeuden ostaminen
Sopimuksen muoto, mallisopimukset ja eri järjestöjen yleiset toimitusehdot
Mainostajan ja mainostoimiston yhteistyö- ja mainossopimus

8 Vapaa aineisto / tekijänoikeuksien rajoitukset
Yksityinen käyttö
Siteeraamisoikeus
Taideteosten kuvaaminen
Rakennusten kuvaaminen

9 Mainonta internetissä
Minkä valtion lakia verkkomainontaan tulee soveltaa?
Tekijänoikeus internetissä
Kappaleiden valmistaminen ja yleisön saataville saattaminen internetissä
Linkitys ja tekijänoikeus
Hakukonemarkkinoinnista
Ulkomaisia hakukonemarkkinointia koskevia oikeustapauksia

10 Pakkausten suojaaminen ja jäljittely
10.1 Pakkausten eri suojamuodot
10.2 Miten suojata pakkaukset jäljittelyltä
10.2.1 Tekijänoikeussuoja
10.2.2 Patentti- ja hyödyllisyysmallisuoja
10.2.3 Mallioikeussuoja
10.2.4 Tavaramerkki
10.2.5 Tekijänoikeuden ja mallioikeuden suhde
10.2.6 Mallioikeuden ja tavaramerkkioikeuden suhde
10.2.7 Tekijänoikeuden ja tavaramerkkioikeuden suhde
10.2.8 Muut suojamuodot
10.3 Toimet pakkausten jäljittelijöitä vastaan

11 Tekijänoikeuden loukkaukset

12 Kiistojen ratkaisumahdollisuudet

13 Liitteet
Liite 1: Tekijänoikeuslaki
Liite 2: Tekijänoikeusasetus
Liite 3: Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa
Liite 4: Kuluttajansuojalaki, 2 luku
Liite 5: Valtioneuvoston asetus kuluttajien kannalta sopimattomasta menettelystä markkinoinnissa ja asiakassuhteissa
Liite 6: Tekijänoikeuksien luovutussopimus
Liite 7: Tekijänoikeuksien käyttöoikeussopimus
Liite 8: Mainostoimistosopimus
Liite 9: Mainosvalokuvasopimus
Liite 10: Mainoselokuvan tuotantosopimus

Kaikilla tilaajilla on mahdollisuus saada sopimusmallit myös Word-muodossa osoitteestaml@mainostajat.fi

Toivo koulutusta takaisin: