Lapset ja markkinointi - ohjeita vastuulliseen markkinointiviestintään

25,00 

Lapsiin ja nuoriin kohdistuva mainonta ja markkinointi on tarkkaan säänneltyä. Rajanveto asiallisen ja kyseenalaisen markkinoinnin välillä on usein vaikeaa.

Käytettävissä on lukuisia viranomaisten ohjeistuksia ja tulkintoja toimenpiteiden soveltuvuudesta. Internet, mobiilisovellukset ja pelit ovat tuoneet perinteisten mainoskanavien rinnalle omat erityispiirteensä.

Mainostajien Liitto julkaisi maaliskuussa 2012 lapsiin kohdistuvan markkinoinnin oppaan, jonka tavoitteena on helpottaa markkinointitoimenpiteiden suunnittelua. Muistilistat ja caset tekevät oppaasta käytännöllisen työvälineen niin markkinoijille kuin markkinointiviestinnän suunnittelijoillekin.

Oppaan on kirjoittanut Teemu Koho, jolla on yli 15 vuoden kokemus lapsille ja nuorille suunnatun markkinoinnin suunnittelusta. Hinta 58 €. Mainostajien Liiton jäsenyritykset ja oppilaitokset 48 €. Hintoihin lisätään alv 10% sekä postituskulut. ISBN 978-952-5262-41-4

 

Osasto:

SISÄLLYSLUETTELO

1. Lapset ja perheet – miksi markkinoida lapsille?
1.1 Minkä ikäinen on lapsi?
1.2 Lapsi nähdään yhä kiinnostavampana markkinoinnin kohteena
1.3 Kenelle kohdistaa markkinointi?
1.4 Perheet ja kuluttaminen Suomessa – kohti palveluyhteiskuntaa

2. Lapsille kohdistetun markkinointiviestinnän sääntely
2.1 Kuluttajaoikeuden peruslinjaukset
2.2 Keskeisimmät ikäryhmät
2.3 Toimialakohtaiset määräykset ja ohjeistot
2.4 Markkinoijan vastuu, toimialan itsesääntely
2.5 Mainonnan eettinen neuvosto
2.6 Moraalista ja etiikasta

3. Mediat ja kanavat
3.1 Digitaalisen sisältöjatkumon syntyminen
3.2 Suoramarkkinointi, rekisterit ja henkilötietojen kerääminen
3.3 Eri kanavien asettamat vaatimukset
3.3.1 Televisio
3.3.2 Internet
3.3.3 Tapahtumat
3.3.4 Suoramainonta ja asiakaskerhot
3.3.5 Printtimainonta ja ajanvietetehtävät (puuhakirjat)
3.3.6 Sosiaalinen media

4. Alaikäiset, markkinointi ja ostokset – Kuluttajaviraston keskeisimmät teesit alaikäisiin kohdistuvalle markkinoinnille

5. Lapsille ja nuorille suunnattu markkinointi internetissä

6. Lapsille suunnattu elintarvikemarkkinointi

7. Päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten sekä yritysten ja yhteisöjen välinen yhteistyö

8. Televisiopelit ja muut maksulliset lapsille suunnatut interaktiiviset kilpailut ja visailut

9. Yhteenveto – näin varmistat lapsille suunnatun markkinointiviestinnän oikeellisuuden

LIITE
Kuluttajaoikeuden linjauksia: alaikäiset, markkinointi ja ostokset

Toivo koulutusta takaisin: