Kuvaus
SISÄLLYSLUETTELO
1. Lapset ja perheet – miksi markkinoida lapsille?
1.1 Minkä ikäinen on lapsi?
1.2 Lapsi nähdään yhä kiinnostavampana markkinoinnin kohteena
1.3 Kenelle kohdistaa markkinointi?
1.4 Perheet ja kuluttaminen Suomessa – kohti palveluyhteiskuntaa
2. Lapsille kohdistetun markkinointiviestinnän sääntely
2.1 Kuluttajaoikeuden peruslinjaukset
2.2 Keskeisimmät ikäryhmät
2.3 Toimialakohtaiset määräykset ja ohjeistot
2.4 Markkinoijan vastuu, toimialan itsesääntely
2.5 Mainonnan eettinen neuvosto
2.6 Moraalista ja etiikasta
3. Mediat ja kanavat
3.1 Digitaalisen sisältöjatkumon syntyminen
3.2 Suoramarkkinointi, rekisterit ja henkilötietojen kerääminen
3.3 Eri kanavien asettamat vaatimukset
3.3.1 Televisio
3.3.2 Internet
3.3.3 Tapahtumat
3.3.4 Suoramainonta ja asiakaskerhot
3.3.5 Printtimainonta ja ajanvietetehtävät (puuhakirjat)
3.3.6 Sosiaalinen media
4. Alaikäiset, markkinointi ja ostokset – Kuluttajaviraston keskeisimmät teesit alaikäisiin kohdistuvalle markkinoinnille
5. Lapsille ja nuorille suunnattu markkinointi internetissä
6. Lapsille suunnattu elintarvikemarkkinointi
7. Päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten sekä yritysten ja yhteisöjen välinen yhteistyö
8. Televisiopelit ja muut maksulliset lapsille suunnatut interaktiiviset kilpailut ja visailut
9. Yhteenveto – näin varmistat lapsille suunnatun markkinointiviestinnän oikeellisuuden
LIITE
Kuluttajaoikeuden linjauksia: alaikäiset, markkinointi ja ostokset