Millaista on digitaalinen markkinointi vuonna 2020?

Haastattelimme Strossle Internationalin liiketoimintajajohtajaa, sisältömarkkinointiguru Henric Smolakia digitaalisen markkinoinnin haasteista sekä mahdollisuuksista tänä päivänä.

Henric, kaikki haluavat olla digitaalisia tänä päivänä. Miten näet digimarkkinoinnin vuonna 2020 verrattuna 5-10 vuoden takaisiin aikoihin?

Digitaalisuus on muuttanut markkinoinnin pysyvästi. Se on mahdollistanut kohdentamisen, uudelleen kohdentamisen, datan tallennuksen sekä reaaliaikaiset raportit markkinoinnin tehokkuudesta. On silti uskomatonta, miten markkinoijat keskittyvät tänä päivänä pelkkään konversioon – mielestäni se voi olla vaarallista. Yksi isoimmista trendeistä tässä ajassa on, että markkinoijat eivät voi työntää omia viestejään asiakkaidensa ”kurkusta alas”. Heidän täytyy sitouttaa asiakkaitaan tullakseen kuulluksi – minkä me näemme tuloksena laadukkaammista ja sitouttavammista digitaalisista mainoksista tänä päivänä.

Minulla on brändi, jolle haluaisin tehdä menestyksekästä digimarkkinointia. Mitä minun pitäisi ottaa huomioon?

Ihan ensimmäiseksi kysy itseltäsi miksi potentiaalinen asiakas haluaisi kommunikoida kanssasi ja antaa brändillesi huomiota. Sen jälkeen pohdi mitä voit tehdä hänen sitouttamisekseen. Nykypäivänä brändit kilpailevat kaiken sen digitaalisen kanssa, joka ylipäätään vie huomiotamme. Sen takia sinun ja brändisi täytyy olla hyvin selkeä siitä, mitä lisäarvoa tuot potentiaalisen asiakkaasi elämään, jotta ansaitset huomion etkä varasta sitä.

Kerro yksi asia, jota brändini tai yritykseni pitäisi välttää digimarkkinoinnissa.

Älä keskity pelkästään konversioon. Keskity sitouttamiseen sekä brändisi parissa vietettyyn aikaan. Jos saat ihmiset rakastamaan brändiäsi ja sanomaasi, pystyt lopulta myymään heille sitä mitä olet myymässä. Saa heidät ajattelemaan, saa heidät nauramaan, inspiroi heitä, opeta heille jotain uutta ja lupaan, että he muistavat sinut, kun tulee aika ostaa!

 

Henric Smolak kertoo miten brändien tulisi kommunikoida digitaalisessa maailmassa 11.2. Marketing Finlandin koulutuksessa How to succeed in digital marketing in 2020.

Koulutuksessa ovat mukana myös Olli Järvilehto ja Sakari Palmu kertomassa markkinoinnin uusimmista teknologioista sekä tehokkaan datan hyödyntämisestä brändimarkkinoinnissa.

Ilmoittaudu nyt mukaan, paikkoja rajoitetusti.