Marketing Finlandin vaikuttajamarkkinoinnin ohjeistus huomioi yrityksen arvot

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä on viime vuosina kasvanut vauhdilla ja kasvaa edelleen. Siksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto päivitti omia vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjään keväällä 2019. Marketing Finland osallistui muiden alan järjestöjen kanssa ohjeistuksen päivittämiseen tuoden esille omien jäsenyritystensä toiveita ja näkemyksiä. Vaikuttajamarkkinoinnin lisääntyminen on näkynyt myös Mainonnan eettiseen neuvostoon saapuvissa kanteluissa. On syntynyt keskustelua siitä, onko vaikuttajamarkkinoinnin säännöstö riittävän selkeä.

Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki ei usko sääntöjen tahalliseen rikkomiseen: ”Sanomattakin on selvää, ettei yksikään yritys halua johtaa kohderyhmäänsä harhaan. Ihmiset odottavat brändeiltä myös vastuullisuutta.” Kun vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjä on rikottu, taustalla on usein ollut väärin tulkittuja ohjeita tai vaikuttajien tietämättömyyttä. Verkosta ladattavat eri tahojen luomat vaikuttajamarkkinoinnin ohjeet ovat olleet jopa ristiriitaisia keskenään.

Marketing Finlandin kokemuksen mukaan yrityksissä halutaan mennä jopa olemassa olevaa vaikuttajamarkkinoinnin sääntelyä pidemmälle. Yritykset peräänkuuluttavat nyt vaikuttajilta myös yrityksen arvojen noudattamista, kertoo Lemminki. Arvojen noudattamisesta keskusteltiin myös syyskuussa MRKTNG Day -tapahtuman yhteydessä pidetyssä YouTube Creator Meet&Greet for Marketers -tilaisuudessa. Keskusteluun osallistuneista vaikuttajista lähes kaikki kertoivat hylänneensä yhteistyöehdotuksia sillä perusteella, että heidän omat arvonsa eivät kohdanneet yrityksen arvojen kanssa. ”Jäsenemme toivoivat meiltä ohjeistusta, jossa huomioidaan myös yritysten omat arvot ja annetaan vinkkejä vaikuttajille vastuulliseen viestintään”, kertoo Lemminki.

Tähän kysyntään vastatakseen Marketing Finland on julkaissutVaikuta hyvin-nimisen ohjeistuksen. Ohjeistuksen työstämiseen ovat osallistuneet liiton omien asiantuntijoiden lisäksi Satu Laakso Berneriltä sekä Eveliina Räisänen Valiolta. Ohjeistus on rakennettu Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksen pohjalta, ja yritykset voivat muokata sen arvojensa ja brändiensä mukaan itselleen sopivaksi.