Urapolku: Sirpa Tuomi

Kutsu kävi ja vei mennessään

Neste Oyj:n markkinointijohtaja, MBA Sirpa Tuomi ajatteli vastavalmistuneena yo-merkonomina mennä hetkeksi töihin ennen jatko-opintoja.

– Avasin Hesarin ja päätin hakea Imatran Voiman liiketoimintajohtajan sihteerin paikkaa.

Haastattelupäivän aamu ei ollut paras mahdollinen. Tuomi oli saanut silmätulehduksen ja huutanut äänensä käheäksi edellisillan pesäpallo-ottelussa. Rekrytoiva esimies oli myös Tahko-fani, jonka kanssa juttua riitti ja Tuomi sai paikan.

Tuomi ehti olla sihteerinä reilun puoli vuotta, kun hänet pyydettiin Elcat-sähköautoihin hoitamaan Suomen lanseerausta. Koulutuksen lisäksi valintaan vaikutti ulospäinsuuntautuneisuus.

Vuonna 2000 Tuomi kutsuttiin Fortumin Power and Heatin Teknologia-yksikön markkinointipäälliköksi. Seuraavana vuonna Tuomi siirtyi Nesteen puolelle, Ammattiliikenne-yksikön markkinointipäälliköksi, ja hänen toimenkuvansa laajeni kattamaan b2b-markkinoinnin. Puhelinsoitto talon sisältä tarjosi uutta vuonna 2008. Häntä pyydettiin Uusiutuvien Polttoaineiden ensimmäiseksi markkinointipäälliköksi.

– Päätös tarttua toimeen on ollut urani kannalta merkittävimpiä, sillä opin paljon kasvubisneksestä. Vuonna 2009 minusta tuli ensimmäinen konsernin markkinointijohtaja.

Toimiala ei ollut nuorelle naiselle aina lempeä, mutta Tuomi näytti rajansa ja kykynsä. Enää häntä ei vähätellä, tytötellä tai taputella.

– Haluan kannustaa nuoria luottamaan itseensä ja ottamaan haasteita vastaan. Kun teet työsi hyvin, se huomataan.

2000

Ensimmäinen esimiestehtävä Fortum Power and Heatin Teknologia-yksikössä, vastuualueina viestintä ja markkinointi. ”Olin tiimini nuorin ja jouduin irtisanomaan koko tiimin. Se oli kova paikka.”

2004

MBA Graduation -iltaa seurasivat vaalitulokset. Sirpa Tuomi pääsi kaupunginvaltuustoon ja myöhemmin kaupunginhallitukseen. Kokemus politiikassa oli hyödyksi myöhemmissä työtehtävissä.

2008

Nesteen Uusiutuvien Polttoaineiden -yksikön markkinointiin.

2009

Neste-konsernin markkinointijohtajaksi.

2012

Nesteen brändiuudistus rationaalisesta brändistä emotionaalisemmaksi ja merkityksellisemmäksi alkoi astronautti Buzz Aldrinin tähdittämällä kampanjalla.

 

Teksti: Hanna Velling
Kuva: Ville Lehvonen